Uitgaan met aardige jongen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 jaar en ben al meer dan twee jaar verliefd op een jongen van 18. Als is het dan soms met ups en downs. Die jongen zit bij mij in de kerk, dus ik spreek en zie hem best vaak. Na twee jaar ben ik er eindelijk achter dat hij geen interesse in me heeft en dat hij een meidengek is. Pasgeleden heb ik een andere jongen van 18 ontmoet. Ik heb hem niet zo heel lang gesproken, maar pas berichtte hij dat hij met me uit wilde gaan. Ik weet niet wat ik nu moet doen. Het is een erg aardige jongen, maar ik hou van die andere jongen. Hoe moet je dat uitleggen aan hem? Het wordt toch nooit wat met die andere jongen, maar toch voel ik nog steeds vlinders in m'n buik. Ik weet zeker dat als ik uitga met die jongen hij dan om verkering gaat vragen, maar ik ken hem niet eens zo goed! En dan "ja" zeggen tegen hem omdat hij dan blij is...? Sorry, het is een beetje een warrig verhaal geworden, maar het is ook een warboel in m'n hoofd. Weet echt niet wat ik moet doen. Alvast super bedankt voor het antwoord!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Lastig, hè, om verliefd te zijn… vooral als je hem niet kunt krijgen! Maar, eigenlijk wil je die meidengek niet, toch? Want wat moet je met een jongen die eigenlijk jou niet wil zien en wél een heleboel andere meiden! Verspil je energie niet aan zo’n knul, al is hij nog zo knap! Weet je, liefde is niet alleen vlinders in je buik voelen, maar je moet ook heel gewoon keuzes maken. Vergeet die eerste jongen, want met hem word je niet gelukkig, toch? Wachten en hopen lost niets op en wie weet welke andere jongemannen je daarmee zélf niet ziet staan!

Want er ís een andere jongen! Die jou aardig schijnt te vinden. Die met je uit wil gaan. Die jou beter wil leren kennen. Nu is het aan jouzelf om hem te antwoorden op zijn vraag. Dat kan dus ja of nee zijn. Opnieuw een keuze. Wil jij hèm beter leren kennen? Dan is er nu een gelegenheid. Maar voel jij helemaal niets voor een uitje met hem -om welke reden dan ook- bedank dan voor zijn uitnodiging. Uitleggen hoef je (voorlopig) niets, lijkt me. Hij komt niet "in de plaats van", maar krijgt zijn eigen kans. Tenminste: zo zou je het kunnen benaderen! Hoe weet je nu al zeker dat hij meteen zal vragen om verkering? Misschien wil hij gewoon jóú eens wat beter leren kennen na dat korte eerste gesprek. En zelfs als hij om verkering vraagt, kun jij toch zeggen dat je daar nog een poosje over na wilt denken? Waarom zou je meteen ja moeten zeggen?

Je bent pas 16 jaar, zoals je schrijft. Neem de tijd om uit te zoeken of je een oudere jongen (beter) wilt leren kennen. Of je nu al wel verkering wilt. Vraag jezelf ook eens af, waarom je jongens ‘uitzoekt’ die zoveel ouder zijn dan jij bent! Misschien denk je over een paar jaar wel anders dan nu…

Laat nog maar eens van je horen!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

datingverkeringverliefdheid
3 reacties
asante
je kan gewoon met die ene jongen meegaan. hem gewoon net even wat beter leren kennen. misschien word het alleen maar een vriendschap whatever... dan heb je er een nieuwe vriend bij dat is altijd leuk toch?
MUS
Verliefdheid kan je overkomen, liefhebben is een keus!
Kijk verder dan je gevoel je ingeeft en gebruik ook je verstand.
Mr_Magic_Fingers
Op zich vind ik het geen slecht verhaal wat mw. Rots schrijft, alleen haar laatste alinea vind ik een beetje apart. Ze wil de vraagster zich laten afvragen waarom ze "jongens uitzoekt die zoveel ouder zijn" dan ze zelf is. Hiermee doet ze het voorkomen alsof de vraagster al op legio jongens verliefd is geworden die allemaal vele jaren ouder waren, terwijl het hier gaat om één jongen waar ze verliefd op is. Die jongen heeft ze dus 'uitgekozen'. De jongen die haar nu gevraagd heeft om een keertje mee uit te gaan heeft ze niet 'uitgekozen', dat is gewoon een jongen die een meisje ziet waarvan hij denkt dat ze interessant is en haar graag beter wil leren kennen. En het is natuurlijk helemaal niet gezegd dat dat per se iets zou moeten of kunnen worden, dat ziet mw. Rots goed. De vraagster zegt zelf al dat het een aardige jongen is, ik zou dan willen zeggen; ga een keertje met hem op stap, doe iets leuks en leer hem beter kennen. Verliefdheid begint niet na een eerste kennismaking, dat kan groeien of niet groeien.

Wat mw. Rots zegt over het ouder zijn van beide jongens ben ik het niet eens. Het gaat hier om een leeftijdsverschil van 2 jaar. Dat vind ik als je zestien bent geen probleem. Een probleem zou het pas kunnen worden als we spreken van leeftijdsverschilllen van pak 'm beet... vijf jaar. Dan zou het makkelijkere kunnen dat de relatie onevenwichtig is(maar dat hoeft niet bij voorbaat!). Als je zestien bent en je hebt verkering met iemand van achttien kunnen er heel veel gemeenschappelijke interesses zijn. Bedenk dat meisjes op jongere leeftijd vaak al volwassener en meer ontwikkeld zijn dan jongens van dezelfde leeftijd!