Alles delen met vriend

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu vijf jaar lang een relatie. Nu vind ik het belangrijk dat je alles met elkaar kunt delen. Waar je mee zit, waar je gelukkig van wordt etc. Ik vertel zelf alles tegen mijn vriend, ook als iemand mij wat heeft verteld wat ik tegen niemand mag zeggen. Omdat ik vind dat wat ik weet, mijn vriend ook 'moet'/mag weten omdat wij één zijn. Soms kan het zijn dat ik er juist heel erg mee zit wat iemand mij heeft verteld en ik weet dat ik het dan juist met mijn vriend kan bespreken, want ik vertrouw hem en wij zijn één. Wat ik weet, weet hij ook. Ik denk dat het juist belangrijk is dat je alles met elkaar kunt delen om een stevige relatie te hebben.

Mijn vriend vind dit van niet. Wel dat hij vertelt wat er met hem is of zijn diepste geheimen. Maar wat hij met een vriend bijvoorbeeld heeft besproken wil hij niet met mij bespreken, omdat hij dat los van elkaar vindt staan en omdat (soms) dingen in vertrouwen tegen hem zijn gezegd. Wat zegt de Bijbel over eenheid in een relatie? Waar liggen de grenzen? Zijn de gedachten en ideeën goed van mijn vriend of moet ik minder vertellen aan mijn vriend omdat het los van elkaar staat?

Antwoord

Lieve, beste vraagsteller,

Het is heel lief dat je erg veel van je vriend houdt, maar ik denk dat je een beetje het spoor mist. Je moet een paar dingen goed op een rij zetten. Je bent nog niet getrouwd, dus je kunt niet zeggen dat je ‘één vlees’ bent. Vader en moeder verlaten en ‘één vlees’ zijn. Dat is wat anders dan ophouden met twee persoonlijkheden te zijn. Ik bedoel hier niet mee dat je een gescheiden leven moet leiden. Maar wel dat je goed moet bedenken dat je ieder een persoonlijkheid bent met persoonlijke verantwoordelijkheden, persoonlijke, taken en persoonlijke plaats in maatschappij en omgeving. Als je man ouderling is of dominee, mag je als vrouw beslist niet alle dingen vanuit zijn ambt weten. Als een goede vriend van je man in vertrouwen iets tegen je man vertelt, is het beslist verboden dat hij het tegen zijn vrouw zegt. Die twee zullen tot één vlees zijn, maar zullen wel beiden hun taak en verantwoording blijven houden in de omgang met anderen.

Ik zie het heel sterk staan in Micha. Micha 7:5: “Bewaar de deuren van uw mond voor haar, die in uw schoot ligt.” Je vriend heeft gelijk: “Wel dat hij vertelt wat er met hem is of zijn diepste geheimen. Maar wat hij met een vriend bijvoorbeeld heeft besproken wil hij niet met mij bespreken, omdat hij dat los van elkaar vindt staan en omdat (soms) dingen in vertrouwen tegen hem zijn gezegd.” Dat is duidelijk de juiste opstelling om samen verder te kunnen leven. Dit wil niet zeggen dat jij minder moet vertellen aan je vriend. Dat regel je zelf. Het is heel belangrijk om open te zijn naar elkaar toe. Maar als een vriendin haar diepe geheim aan jou vertelt, mag jij dat niet aan je vriend doorvertellen. Er zijn op dit terrein normen en waarden in het leven.

Lieve groeten en Gods zegen,
Nellie van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

communicatiegeheim