Proefdieren

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Wat vinden jullie van proefdieren en wat staat er in de Bijbel over?

Antwoord

De Bijbel zegt niets over proefdieren in het bijzonder. Wel wordt er nadrukkelijk gesproken over het rentmeesterschap dat de mens heeft over en voor de schepping. Dat geldt niet alleen het omgaan met (proef)dieren, maar ook zaken als overbemesting, uitstoot CO2 e.d. kunnen hieronder worden verstaan. Kortom, deze vraag raakt de Bijbelse ethiek.

Heel kort samengevat zou ik de vraag als volgt willen toespitsen:

-Proefdieren gebruiken met het oog op de medische ontwikkeling is (tot op zekere hoogte) te rechtvaardigen; al moeten we de medische wetenschap geen onbegrensdheid willen toedichten.

-Proefdieren (vivisectie) voor het uittesten van weer een nieuwe shampoo (de cosmetica industrie die op huid en ogen het irritatiegehalte van bepaalde stoffen testen) lijkt me nu niet bepaald de bijbelse weg van verantwoord rentmeesterschap.

Ds.  M. F. van Binnendijk

Tags in dit artikel:

dierenrentmeesterschap