Bidden of God mij wil bekeren

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een probleem. Ik ga elke zondag naar de kerk, zit op een christelijke school, ga naar catechisatie enzovoorts. Ik hoor heel vaak in de kerk dat God ook mijn God wil zijn en dat Hij liefdevol is. Maar als ik dan uit de kerk of uit catechisatie kom dan ga ik naar bed en dan bid ik ook altijd of God mij wil bekeren, maar er gebeurt niks. Wat doe ik dan verkeerd? Bid ik verkeerd of doe ik te veel zonden?

Ik sta soms letterlijk met mijn vuisten gebald naar de hemel en dan vraag ik me af of God mij wel ziet. Maar ik weet wel zeker dat God bestaat. Soms kan ik er wel een hele nacht van wakker liggen, maar ik weet het gewoon niet meer. Soms word ik dan echt gek van angst, want wat als ik plotseling sterf of als Jezus terugkomt? Kunt u mij helpen?

Een 16-jarig meisje.

Antwoord

Een panellid op Refoweb schreef eens: “Je moet niet bidden om geloof, maar geloven”. Er staat ook een heldere tekst in de Bijbel die ditzelfde zegt: Wie tot God komt moet geloven dat Hij bestaat (en dat doe je, schrijf je) en dat Hij degene beloont die Hem zoekt (Hebreeën 11:6). Het is dus heel eenvoudig: Je moet God op Zijn Woord vertrouwen. Tegenover ieder bevel in de Bijbel (bijvoorbeeld: “bekeert u en gelooft het evangelie”) staan altijd meerdere beloften van God Zelf.

Voor meer uitleg zie onderstaande artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/15691/bidden-om-geloof-2-

www.refoweb.nl/vragenrubriek/21964/naar-jezus-christus-gaan

www.refoweb.nl/vragenrubriek/16022/bidden-om-een-nieuw-hart

www.refoweb.nl/vragenrubriek/2672/bekering-geloof-en-wedergeboorte