(...) Met name op het lichamelijk gebied groeien we steeds hechter naar elkaar t...

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend (21 jaar) en ik (20 jaar) hebben ongeveer 1,5 jaar verkering. Er zijn momenten waarin ik sterk mag weten dat ik oprecht van mijn vriend houd. Er zijn momenten dat we goede en fijne gesprekken mogen hebben ook zeker op het geestelijk gebied. Naast deze fijne momenten zijn er in de afgelopen periode ook momenten geweest die strijd met zich meevoerden. Met name op het lichamelijk gebied groeien we steeds hechter naar elkaar toe, dit werd bemerkt in die momenten. Na die momenten strijd ik met mezelf, omdat ik er vast van overtuigd ben dat het niet kan! Ik ervaar dat ik daarna enorme moeite heb mezelf emotioneel sterk te houden. Mijn strijd is vooral: in momenten dat het te ver gaat, voelt het ook wel eens goed. Terwijl ik zo erg gevoel dat ik faal, dat ik zondig. Ik durf dit echter moeilijk met mijn vriend te bespreken, omdat ik word meegevoerd in die “fijne momenten”. Soms wordt de strijd me teveel. Hoe moet ik daar mee omgaan?

Antwoord

Fijn dat je een goede relatie mag hebben. Je kunt niet alleen goed met elkaar overweg, maar ook heel inhoudelijk spreken over de geestelijke dingen. Dat mag je zien als een geschenk van God. Om dankbaar voor te zijn! Geen wonder dat je ook lichamelijke verlangens hebt en in zo'n goede relatie ook wat dat betreft naar elkaar toegroeit. Meer en meer word je ervan overtuigd dat je werkelijk voor elkaar bestemd bent.

Maar...Waar liggen de grenzen? Hierover is veel geschreven. Denk aan de boeken van mevr. A. B. F. Hoek-van Kooten, ds. J. Belder, etc. Verder talloze artikelen in talloze tijdschriften etc. etc. De vragenrubriek van Refoweb niet te vergeten. Vele, vele richtinggevende woorden. Gods Woord heeft niet veel woorden nodig om de grens af te bakenen; één woord: liefde! Liefde tot God! Liefde tot Zijn heilige wil. Naar Zijn wil is de lichamelijke gemeenschap voorbehouden aan de getrouwden. Met de geslachtsdaad ben je voor God 'als' getrouwd.

Daarmee zet Gods Woord niet de rem op jullie relatie, maar biedt het juist alle ruimte in de richting van het huwelijk... Daar leef je als het goed is naar toe! En tot die tijd...: praat met je vriend over je moeite! Zie eerlijk onder ogen wat de weg is die God wil dat jullie zullen gaan. Lees samen Gods Woord en bid. Leg je strijd de Heere voor. Persoonlijk én met elkaar.

De Heilige Geest is bij machte om je verlangen -óók dat van je vriend- te kanaliseren. Maar ook, heel praktisch, maak de begeerte en hartstocht niet wakker door signalen die je afgeeft. Een woord, een gebaar, een blik... in een bepaalde omgeving (je slaapkamer...). God meent wat Hij zegt: Ik ben heilig, jij dan, wees ook heilig. Dien niet je lusten, dien je God! Zijn gemeenschap gaat boven alles! De ware geestelijke gemeenschap. Door de Heilige Geest.

Kand. G. A. van Ginkel

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk