Zon- en feestdagen

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Heel benieuwd ben ik naar een bijbelse reactie op deze documentaire, over de oorsprong van onze westerse tradities als Kerst, Pasen en Sinterklaas. (niet alle drie van dezelfde betekenis ;-)). De feiten vond ik interessant, maar ik heb moeite met de manier hoe men OT-teksten interpreteert naar de tradities die ik net noemde. Is dat wel zo door te trekken? (sowieso: welke ‘geboden’ uit het OT zijn nu nog van kracht?). Vindt de Heere het echt fout als wij zo Kerst vieren? Hij zegent het anderzijds toch ook? Ook is de docu gemaakt vanuit het oogpunt van de sabbatvierders. Eerder contact wat ik daarmee had, leerde me dat ze erg bezig zijn met overtuigen d.m.v. Bijbelteksten. Dat vind ik moeilijk. Men wil je denkwijze beïnvloeden en je al je oude christelijke tradities laten loslaten. Dat vind ik gevaarlijk. Het leidt niet naar God toe. Maar goed, wat zou nu waarheid zijn? Wat zegt Gods Woord? Waarom zegt het niets specifieks over het vieren van de sabbat en de feestdagen? Wat is goed om te doen? Dank voor uw tijd!

Antwoord

Zie voor alle vragen over sabbat en christelijke feestdagen het zoekprogramma in onze vragenrubriek (steekwoorden: zondag, sabbat, feestdagen, Kerst enz.).

Over de makers van deze video zijn diverse artikelen verschenen op Refoweb. Lees die voor meer achtergrondinformatie:

1 reactie
Samanthi
Ik heb die documentaire ook gezien en het heeft veel indruk op me gemaakt.
Met veel dingen ben ik het eens de kerstman Sinterklaas schoentje zetten ed.
Ik was heel erg geschrokken van de oorsprong van het paasei.

Over de zondag als rustdag niet helemaal. in de bijbel staan veel verwijzingen dat de discipelen op de eerste dag samenkwamen, ook is de Heilige Geest op de 50e dag na Pase uit gestort, dat is mi ook de eerste dag.
De discipelen collecteerde op de eerste dag of legde op de eerste dat iets apart voor de Heere
zo zie dat de Dag des Heeren heel belangrijk werd in de bijbel en de eerste gemeente.
De instelling van de rustdag op de eerste dag van de week en de datum van kerstfeest kun je ook zo uit leggen dan Constantijn dit als tegenhanger van die heidense dagen en feesten wilde, dat weten we niet precies, wel dat de zondag als dag van de Heere werd gezien voor samenkomsten en bijbelstudie.