Dopen geadopteerde kinderen bij Ger. Gem. in Ned

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Waarom mogen bij ons in de kerk (Gereformeerde Gemeenten in Nederland) aangenomen of geadopteerde kinderen niet gedoopt worden? Worden zij aangezien als heidenen? Wij zijn toch net zo slecht als hen?

Antwoord

Ik heb binnen het kerkverband geïnformeerd hoe het zit met de doop aan geadopteerde kinderen en het bleek dat ze inderdaad deze kinderen niet dopen. De reden is dat ze gezien worden als heidenen en daarom buiten het verbond vallen en ze het teken en zegel niet ontvangen aan hun voorhoofden.

Men weet echter niet goed raad met deze problematiek. Men verwijst naar de synode van 1618-1619 in Dordt. Toen moet het ook al op de agenda gestaan hebben en heeft men een afwijzend standpunt in genomen. Mocht dit waar zijn dan hebben ze in hun afwijzing sterke argumenten in handen bij hun standpunt. Dan moeten de kinderen wachten tot ze volwassen zijn en zich dan laten dopen.

Ik heb begrepen dat het volgend jaar weer op de agenda kan komen te staan voor de classicale vergadering, omdat verschillende afgevaardigden met het huidige standpunt geen vrede hebben. Dus afwachten.

Hartelijke groeten van één die nog dagelijks de heiden in zijn hart tegenkomt.

Ds. J. D. Heikamp