Menstruatie blijft geregeld uit

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 22. Nu heb ik al een tijd (zes jaar) dat ik menstrueer. Alleen kan het soms zo twee tot drie maanden uitblijven. Ik raak daardoor gespannen en ben erg bang dat ik nooit kinderen kan krijgen op deze manier. Ook heb ik het vaak twee tot drie dagen en dan weinig bloedverlies. Ik snap dat niet helemaal, vergeleken bij ander meiden van mijn leeftijd die het veel heftiger hebben.

Nu heb ik sinds kort vriendschap met een jongen, maar denk dat ik die beter maar niet kan voortzetten i.v.m. mijn menstruatie. Stel je eens voor dat ik nooit zwanger zou kunnen worden, dan doe ik hem veel pijn. Daardoor durf ik ook geen ja te zeggen tegen zijn vraag of ik verkering met hem wil. Weet u misschien een oplossing hoe ik dit moet aanpakken? De huisarts zegt dat het vanzelf wel op regelmaat uitkomt, maar ik ben zo bang voor een eventuele kans nooit kinderen te kunnen krijgen, terwijl ik dol op dat kleine grut ben. Kunt u mij zeggen wat ik moet doen in deze situatie?

Antwoord

Het is nu eenmaal zo dat de ene vrouw een regelmatige cyclus heeft en de andere een onregelmatige cyclus. Maar ook bij een onregelmatige cyclus kan er gewoon een eisprong plaatsvinden en kan de vrouw dan dus ook gewoon zwanger worden. En stel dat je niet spontaan een eisprong zou hebben, dan is een eisprong met behulp van behandelingen meetal goed op te wekken en kan de vrouw zo alsnog zwanger worden. Ik zou me daar maar niet al te veel zorgen overmaken. Bovendien krijgt niemand van te voren de garantie dat er kinderen zullen komen. Dus dat kan geen reden zijn om de verkering dan ook maar niet te beginnen. Als je veel van die jongen houdt, dan is dat een goede reden om de verkering te beginnen en over de rest moet je nog maar niet teveel nadenken.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

menstruatie