Reformatieavonden vielen tegen

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Afgelopen week ben ik zoals ieder jaar naar de reformatieavond geweest. De overdenking bij onze eigen gemeente viel enorm tegen. Waarna ik enkele andere diensten digitaal teruggeluisterd heb. Maar ook deze vielen stuk voor stuk allemaal best wel tegen.

De Rooms Katholieke Kerk heeft nog heel laat in een concilie verklaard dat een ieder die niet gelooft dat het brood waarlijk Christus is, verdoemd is. Een verklaring die nooit is teruggenomen. De voorlaatste paus verkondigde in alle openheid dat protestanten ketters zijn en absoluut geen christenen. De Stellingen van Luther zouden door de duivel zijn ingefluisterd. In mijn optiek blijkt uit alles in de RKK een diepe haat jegens alles wat protestants is.

Feit is en blijft dat wanneer je protestant en katholiek vermengt, je een hele slappe nietszeggende brei overhoudt. Nietszeggend, omdat er niet meer verkondigt mag worden waar het op staat, namelijk dit: onze broeders en zusters zuchtten onder het juk van Rome, onder de geestelijke verdrukking en slavernij. Luther bracht het volk (door God geleid) naar de vrijheid, net als Mozes. Waarom mag en kan er op 31 oktober niet meer verkondigd worden waar Hervormingsdag eigenlijk om draait?

Antwoord

U beschrijft een teleurstellende ervaring over het bezoeken en beluisteren van Reformatiedienst of Hervormingsdienst van 31 oktober. Ik ga proberen met u op zoek te gaan naar de achtergrond en reden van uw vraag en teleurstelling.

In de meeste refokerken wordt op de zondagen een catechismusprediking gehouden. U weet dat de meeste vragen en antwoorden te maken hebben met de weerlegging van de roomse dwaalleer over de meest uiteenlopende kwesties. Daarom volgt er eerst een korte uitleg over de dwaalleer van Rome en daarna de bestrijding met een toepassing naar ons hart en de tijd waarin we leven, omdat oude dwaalleringen steeds weer in een nieuw jasje proberen om zielen te verleiden op weg naar de eeuwigheid.

Op vele catechisatielessen wordt de Heidelberger en enkele andere boekjes, bijvoorbeeld van Hellenbroek en Ledeboer, behandeld met de leer van de catechismus als leidraad. Wanneer u in een kerk zit waar hervormers proberen de roomsen de hand te geven, zit u wellicht niet op de goede plaats. Ik heb met Hervormingsdienst gesproken over de tempelreiniging van de Heere Jezus uit Johannes 2. Met een gesel van touwtjes dreef Hij hen allen uit en keerde de wisseltafels om. “Maak niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel.” We zagen Luther met een ‘gesel van touwtjes’ het hervormingswerk verrichten. Dat was met Gods lieve Woord.

Om een voorbeeld te noemen, noemen onze opstellers van de catechismus de paus de antichrist en is de mis een vervloekte afgoderij. Ik lees zelden dat er zijn die zuchten onder het juk van Rome. Dan moeten zij gelijk de satanskapel verlaten. Wij hebben nog de volle vrijheid om te verkondigen waar het in de Hervorming omging.

Binnenkort heb ik een preek te houden in een gemeente en is er zondag 30 aan de orde. Ik ben er van overtuigd dat er niemand in de gemeente zich aan stoot wanneer ik de catechismus onderschrijf dat de visie van Rome -dat het brood waarlijk Christus is en het verdoemd worden- terug leg op hun schouders. De zuivere leer van de Reformatie is mij en vele duizenden in ons land lief en dierbaar. Schaar u dan onder deze zuivere leer waarmee u niet bedrogen uitkomt in het licht van de eeuwigheid.

De reformatie heeft de dwaalleer van Rome bestreden en met dit alles ons geleerd wat er gekend moet worden om zalig te worden. Niet alleen bevrijd te worden van de dwaalleer van Rome, maar boven alles te kennen wat er staat in Johannes 3: “Tenzij gijlieden wederom geboren wordt, gij kunt het Koninkrijk Gods niet ingaan.”

Och Heere, schenk ons dat uit vrije genade om Christus wil. Zo alleen worden we verlost van de dwaalleer van Rome uit ons hart en de ingeslopen dwaalleer in de kerken der reformatie.

Ds. J. D. Heikamp

Lees ook: 'Reformatie anno nu'