Diagnose van dokter over ambtsdrager

Ds. P.D. van den Boogaard / Geen reacties

Vraag

Het bedanken van verschillende ambtsdragers in onze gemeente heeft één oorzaak. Dat erkent de kerkenraad. Wij horen van verschillende kanten dat degene die geen schuld heeft, aangewezen wordt als de schuldige van deze situatie. De kerkenraad vindt dat zij niet mag benoemen wat de oorzaak is van de ontstane situatie. Ook gaat zij de betreffende persoon niet vermanen. Dit schaadt de dader en het ambtsgeheim wordt dan geschonden, menen zij.

In hoeverre gaat deze redenering op? Concreet: wanneer het ene kerkenraadslid in de consistorie het andere kerkenraadslid schade berokkent en je komt daardoor bij de huisarts terecht, mag je dan zonder namen te noemen de diagnose van de huisarts delen tegenover je naasten? Dit alles brengt ons in een moeilijke situatie. Hopelijk kunt u wat duidelijkheid geven.

Antwoord

Bedankt voor uw vraag. Het is voor mij niet mogelijk om specifiek op uw situatie in te gaan omdat ik daarvoor te weinig informatie heb. Het enige wat ik concreet op uw vraag kan antwoorden, is het volgende. Als ik u goed begrijp, is de beschadigde ambtsdrager naar de huisarts gegaan. De huisarts heeft vervolgens een mening/oordeel gegeven over de persoon die de man schade heeft berokkend. De huisarts heeft echter geen formele diagnose gesteld van die persoon (dat zou hij helemaal niet mogen delen) en zijn vermoedens zijn ook niet bedoeld om bekend te maken. Zijn vermoedens zijn waarschijnlijk alleen bedoeld om u te helpen met de situatie om te gaan.

Als een ambtsdrager niet goed functioneert dan wel zijn ambt misbruikt dan kan dit aanhangig gemaakt worden via de kerkelijke route van opzicht en tucht. Die procedure verschilt per kerkgenootschap. Ik adviseer u dan ook om een deskundige uit dat kerkverband persoonlijk te benaderen en de situatie te bespreken.

Ds. P. D. van den Boogaard,
Beleidsadviseur kerkrecht