Bijbelboek bestuderen

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 15 jaar. Zit in 4 havo. Ik wil naast mijn dagboek, dat ik ‘s avond lees, een bijbelboek ‘onderzoeken’. Maar welk bijbelboek is daarvoor geschikt en hoe houd je eigenlijk bijbelstudie?

Antwoord

Onder de tag 'Bijbelstudie' vind je diverse artikelen met tips.

3 reacties
Jedidjas
Mooi dat je ook echt voor jezelf de bijbel wilt onderzoeken!! Bid erom en vraag God wat Hij wil dat je gaat lezen. Misschien krijg je een bepaald bijbelboek steeds in gedachten of laat God het op een andere manier merken. Het is mooi om het bijbellezen met bidden af te wisselen en ook dingen voor jezelf op te schrijven. Bid vooraf ook om de Heilige Geest. Gods zegen!
Lize180
Naast jedidjas mooie antwoord het volgende.
Wat kan je opschrijven?
- wat is je opgevallen in dit hoofdstuk.
-wat heb hier van geleerd.
-welke vragen heb ik hierover?
-is er een tekst die je onthouden wilt? Schrijf die uit.

Je kunt op zo veel verschillende manieren doen.
Mijn manier is.
Bijbelboek helemaal doorlezen in 1 keer. Het liefst hardop.
Of luisteren via internet. Kan laagdrempelig zijn.
Ik probeer me goed te concentreren maar stel niet te hoge eisen. Het hoeft niet in een keer begrepen te worden.
Ik lees het hoodstuk van de vorige dag ook nog een keer.

Gaandeweg komen er allemaal vragen bij je op en daar ga je mee aan de slag als je het boek voor de tweede keer leest.

Je kunt natuurlijk beginnen bij Genesis als je het niet weet of een niet zo dik bijbelboek zoals Jacobus.
Koningen en Kronieken zijn wat dikker maar ook laagdrempelig.

Persoonlijk lees ik er zelf liefst geen preek van een ander bij maar wel naslagwerken of verschillende vertalingen. Soms ook een andere taal.

Veel geluk bij het uitpakken van een grote schat!
FranklinAke
Mooi dat je zelf de Bijbel wilt onderzoeken. Dagboeken kunnen heel mooi zijn maar God heeft ons de Bijbel gegeven.

Weet je dat er ook apps op jouw telefoon zijn met Bijbelleesroosters? Ook met thema's die jouw bezig kunnen houden.

Nadeel van de Bijbel lezen op jouw mobiel is dat je er ook heel veel andere dingen mee kan doen die je kunnen afleiden.

Succes!