Functie van de engelen

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Omdat ik binnenkort een inleiding op de J.V. moet houden over het onderwerp "Engelen" ben ik me in dit onderwerp aan het verdiepen. In de reformatorische gezindte is er, in tegenstelling tot de evangelische kringen, weinig aandacht voor de engelen. Mijn vragen richten zich vooral op de functie van de engelen op dit moment. Waar zijn ze nu mee bezig? Zijn er beschermengelen? Hoe zit dat met de duivelen? De Bijbel geeft hier volgens mij geen echt duidelijk antwoord op, maar er zal toch wel een gedachte leven hoe het waarschijnlijk is?

Antwoord

 Beste vraagsteller/ster,

Het is niet goed mogelijk om in kort bestek afdoende op je vraag in te gaan. Wat ik wel kan doen, is een kort uittreksel geven van een preek die ik eens hield over de engelen op de ark. Misschien heb je daar wat aan. Deze kun je opvragen via vragen@refoweb.nl.
Aan het slot van deze preek gaat het ook even over de betekenis van de engelen nu. Zij komen de gelovigen te hulp. Daar zijn voorbeelden van uit het leven van Gods kinderen. Maar we moeten onze zaligheid niet gronden op visioenen, ook niet van engelen.

Er is een heel goed boekje over "De gezanten van de hemel" (auteur is Blauw); verschenen in de serie Boeken bij de Bijbel. Dit gaat helemaal over de engelen. Ik heb het zelf helaas niet meer in mijn bezit. Mijn schoonzoon (drs. M. F. van Binnendijk) kan je er misschien aan helpen. Of anders in een bibliotheek.

Met een hartelijke groet,

Ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

engelen