Karakterweekend

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 5 reacties

Vraag

Wie kan hier mij een antwoord op geven? Ik hoorde van een zoon die wil meegaan met een karakterweekend van De 4e Musketier. Ik heb zo eens gelezen wat dat inhoudt. Moet ik hier nu verdrietig of juist blij van worden? Waar gaat dit ten diepste vanuit en hoe moet ik daarop reageren? Ik weet het echt niet...

Antwoord

Beste vriend(in),

Mijn vraag aan u is, waarom moet u hierover een mening hebben? Zoals u het beschrijft gaat het over de zoon van een ander. U bent dus niet zelf van plan om mee te gaan me dit weekend en het gaat ook niet over één van uw eigen kinderen (als u die heeft). Het lijkt typisch iets voor ons Nederlanders dat we overal over mee willen praten. Dat lijkt mij niet nodig en soms zelfs ook te ontraden. Wij als christenen doen daar graag aan mee en hebben vaak ons oordeel klaar. Misschien dat dit al voldoende voor u is, dan hoeft u de rest van dit antwoord niet meer te lezen ;-)

Over het karakterweekend van de 4e musketier is voldoende te vinden op internet. Hoe dat in de praktijk verloopt, weet ik niet. Positief is in elk geval dat men werkt "met een open Bijbel." Hoeveel mensen/organisaties doen dat vandaag de dag nog? Waar de Bijbel opengaat, is God zelf aan het woord en daar gebeurt wat, dat geloven we toch?

In zo'n weekend combineert men fysieke inspanningen met geestelijke uitdagingen. Het is een feit dat je als mens, wanneer je uit het drukke leven stapt, even kunt reflecteren en je meer kan richten op geestelijke dingen. In de Bijbel lezen we verschillende keren over mensen die een tijdje in de woestijn waren. Ook dat was een periode van afzondering van het alledaagse en ook daar werd fysiek wel wat van je gevraagd. Tegelijkertijd was dat voor die mensen een periode van hernieuwd contact met God. Is het misschien iets van Nieuw Testamentisch vasten?

Daarnaast lees ik op de website van de organisatie iets over sponsorgelden die zo opgehaald worden voor goede doelen. En dat lijkt me ook mooi.

Natuurlijk zal tijdens zo'n weekend niet alles gaan zoals ieder gewend is. Vergeleken met de gemiddelde bezoeker van Refoweb is deze organisatie meer evangelisch getint. Ik begrijp best dat we daar soms vragen bij hebben, die heb ik ook. Toch wil ik graag met een positieve blik kijken richting evangelische broeders en zusters. We kunnen zoveel van elkaar leren. En wanneer je contacten hebt met andere christenen hoef je het niet gelijk in alles met elkaar eens te zijn.  Eén in de hoofdzaak, verschillend in bijzaken en geleid door de liefde. Laten we in deze tijden waarin we als bijbelgetrouwe christenen steeds meer in de minderheid terecht zijn gekomen, niet elkaar gaan bestrijden.

Paulus schrijft in Filippenzen 1 dat hij blij is, zelfs als Christus gepreekt wordt met verkeerde bedoelingen. Als Hij maar verhoogd wordt, daar gaat het om. En met Psalm 150 zeg ik het: loof Hem naar zo menig blijk, van Zijn heerlijk koninkrijk.

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

evangelisch
5 reacties
Miranda
Amen! Mooi antwoord!
dkw
Inderdaad, vragensteller, vergeet niet dat de refocultuur in Nederland alleen maar een subcultuur in één grote cultuur is.
Alle tradities, gewoontes en uitleggingen van de refocultuur zijn niet de enige waarheid, anders waren er maar bar weinig gelovigen op de wereld en zouden de ouderlingen van een kerk in Afrika met felgekleurde en bedrukte T-shirts en drums nooit in Nederland aangenomen worden als gelovigen.
rotterdam1
@dkw ; je raakt de spijker op z'n kop.
Volgens onderzoek (bron RD) telt het christendom wereldwijd +/- 2,4 miljard leden met ongeveer 42.000 kerkengenootschappen en groepen. Die komen samen in bijna 5,2 miljoen gemeenten. Met bijna 1,2 miljard leden is de Rooms-Katholieke Kerk de grootste denominatie. Daarna volgen protestanten (426 miljoen), onafhankelijke kerken (378 miljoen), orthodoxen (271 miljoen), anglicanen (87,5 miljoen) en overige christenen (35,5 miljoen). Exclusief randverschijnselen als Jehova's en Mormonen.
Met een beetje goede wil zou je 10% van de Protestanten kunnen duiden met Reformatorisch – dat zijn er dus ruim 40 miljoen (Nederland, Amerika, Zuid Afrika, Hongarije en Zwitserland).
Dus maximaal 2% van de Christenen is Reformatorisch.
toetje
Mijn intepretatie is dat de vraagsteller toch een moeder/vader is. Deze persoon spreekt normaal (ons) dialect en drukt zich mogelijk niet helemaal correct uit in de nederlandse taal. Je zou de vraag dan ook zo kunnen lezen: ik hoorde van een zoon van mij, dat hij wil meegaan met een karakterweekend.....Dit is een zin, zoals ik het hier in Twente vaker hoor.
zandkasteel
@ toetje, ik denk idd ook dat het wel om een eigen kind gaat en dat de vader/moeder niet goed weet te reageren op deze mededeling. Als het een kind van een ander is, heb je toch niet deze reactie?