Al je zonden in de zee van eeuwige vergetelheid! Is dit nu een Bijbelse tekst, w...

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Al je zonden in de zee van eeuwige vergetelheid! Is dit nu een Bijbelse tekst, want ik kan het helaas nergens in Gods Woord vinden. Of komt dit omdat je het wel eens vanaf de kansel hoort?

Antwoord

In Psalm 88:12 komen we het woord “vergetelheid” wel tegen: “Zullen Uw wonderen bekend worden in de duisternis, en Uw gerechtigheid in het land der vergetelheid?” Maar de genoemde uitdrukking over de “zonden geworpen in een zee van eeuwige vergetelheid” is m.i. tot een staande uitdrukking geworden, die wil aangeven dat de zonden eens en voor altijd vergeven zijn. Denk aan het beeld in de Christenreis van Bunyan:  toen Christen bij het kruis kwam viel zijn pak zonden van hem af in een diep ravijn om het nooit weer terug te zien. Denk ook aan de tekst in Jeremia 31:34: ...,”want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken.” In het boek van J. van Delden “De tale Kanaäns” heb ik deze uitdrukking ook niet kunnen vinden. Belangrijker is echter de troost van de inhoud van deze woorden te kennen.

Ds. W. C. Meeuse