Liefde van God voor mij

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Het klinkt misschien ingewikkeld, maar hoe moet ik nu het feit zien dat God van mij houdt? Is dat liefde zoals een vader die geeft (zoals een vader/moeder van zijn kind houdt) of is dit andere liefde?

Antwoord

Ja, hopelijk heb je de liefde van God gezien in je ouders. Dan zijn ze een lijfelijke verwijzing naar God. Dit is apart en een groot voorrecht, want dit komt vandaag weinig voor. En dan heb ik het niet over een kerkelijke of reformatorische opvoeding, waarbij je allerlei vormen en gebruiken en plichten wordt bijgebracht en aangeleerd. Want dit verveelt snel en kan zelfs averechts werken.

Daarom is het meer overtuigend en eigenlijk alleen maar overtuigend, als God je zelf van Zijn liefde overtuigt. Dit laatste is nooit vanzelfsprekend, maar heeft altijd te maken met de sprake van Zijn Woord. En daarom moet je maar veel lezen in de Bijbel en goed luisteren naar de preken in de kerk. Ach ja, dat moeten... We houden het op mógen! Wat een voorrechten dat je deze mogelijkheden hebt! In onderscheid van miljoenen anderen! Denk hier eens goed over na en kijk dan even naar Boven. Want daar komt het wonder vandaan! Het wonder van de onuitsprekelijke liefde van God voor zondige mensen, die nochtans uitgesproken mag worden in de prediking en dan ook door jou. Dit laatste als een nazeggen van wat God zegt, ook tot jou, met name in je doop. Dan krijgt Gods liefde beslag in je leven in Jezus Christus. En Hij is sprekend (!) Zijn Vader. Dan weet je wat het betekent dat God van je houdt. Dan is dat geen vraag meer, maar dan ben je zelf naar lichaam en ziel een antwoord geworden op het spreken van God in jouw leven. Dat heet getuigen. “Hoort wat mij God deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn geest” (Psalm 66:8).

Met hartelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

Gods liefde