Mijn broertje heeft sinds gisteren verkering met een meisje dat hij pas drie dag...

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Mijn broertje heeft sinds gisteren verkering met een meisje dat hij pas drie dagen kent. Nu vind ik dat wel erg overhaast en onverstandig, dus wil ik hem graag voor haar beschermen. Mijn volkomen terechte bezwaren lijken echter totaal niet op hem over te komen. Wat moet ik doen? Vriendelijk bedankt, een jongen.

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Het is een goede zaak dat je als broer bezorgd bent om je broer. Inderdaad gaat verkering krijgen binnen drie dagen wel heel snel. Ik zou altijd adviseren om eerst maar eens een tijdje te mailen of brieven te schrijven en dan pas verkering te sluiten. Ook als het liefde op het eerste gezicht is. Maar zij hebben al verkering. Wat dan? Het is dan extra belangrijk dat ze niet te hard van stapel lopen. De tijd zal wel leren of de relatie stand houdt. Zij gaan erg snel, maar aan de andere kant moet je zelf ook oppassen niet te snel je oordeel klaar te hebben. Bewaar zelf ook de rust!

Toch maak ik uit je woorden nog iets anders op. Het gaat niet alleen snel, maar je ziet dat meisje niet zo zitten. Je schrijft: “dus wil ik hem graag voor haar beschermen.” Ken je haar? Is dat meisje een gevaar voor hem? En weet je dat zeker? Dan kan ik begrijpen dat je je broer in liefde waarschuwt. Dat is een goede zaak. Al heb je goede kans dat hij de eerste tijd je waarschuwingen niet hoort of wil horen. Iemand die net heel erg verliefd is, loopt met oogkleppen op. Liefde maakt blind. Misschien dat hij over een paar weken wel naar je luistert. Probeer het dan later nog eens. Maar wees voorzichtig. Oordeel niet te snel. Zeker niet als je meisje zelf niet goed kent.

Het belangrijkste is dat je bidt voor je broer en dat meisje. Je mag veel van de HEERE verwachten. Vraag om wijsheid voor jezelf en voor je vriend (zie Jakobus 1:5) en vraag of Hij hen wil bewaren voor verkeerde stappen. De HEERE is almachtig!

Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

relaties