In gebed met gezin

Ds. J.A. Mol / 3 reacties

Vraag

Als vader ga ik mijn gezin niet openbaar voor in het gebed. Graag zou ik een inhoudsvol gebed ontvangen wat ik toch in het openbaar kan bidden.

Antwoord

Beste vader,

Fijn dat je je gezin wilt voorgaan in het gebed. En dat je erover nadenkt wat je wilt bidden ‘in het openbaar’. Dat is niet onbelangrijk. Als vader ben je priester in je gezin en ben je geroepen je gezin voor te gaan in het dienen van de Heere.

Je vraagt naar een inhoudsvol gebed. Ook één van de discipelen vroeg aan de Heere Jezus: Heere, leer ons bidden (Lukas 11:1b). En Jezus leerde zijn discipelen het bekende “Onze Vader” (Matth. 6:9-13, Luk. 11:2-3).
Misschien vind je het wat flauw als ik verwijs naar het gebed dat Jezus leerde. Maar wacht dan even: in dit gebed komt zoveel naar voren! Is dit niet het volmaakte gebed?

De kapper van Maarten Luther vroeg of Luther hem kon helpen beter te bidden. Luther raadde hem aan om de beden van het Onze Vader goed te overdenken. Dit is ook voor ons van belang: komen de onderdelen die in het Onze Vader worden genoemd ook in mijn eigen gebedsleven aan de orde? En in het gebed waarin ik mijn gezin voorga?

Nu kan ik een gebed uitschrijven als antwoord op je vraag. Maar dat doe ik niet. Ik denk dat het veel beter is wanneer je zelf bedenkt waarvoor je wilt bidden. En houdt daarbij het Onze Vader als leidraad. Bekijk ook de verklaring daarvan zoals die in de Heidelbergse Catechismus (zondagen 46 t/m 52) wordt gegeven.

Als je het moeilijk vindt uit je hoofd te bidden, schrijf dan rustig een paar regels uit. Bedenk elke dag wat de specifieke situatie is van je gezin (jezelf, vrouw, kinderen) en breng daar iets van naar voren.

Wees vooral eenvoudig. Probeer het niet mooi te doen, maar wees echt. Gods zegen toegewenst.

Hartelijke groet,
Kand. J. A. Mol

Lees meer artikelen over:

bidden
3 reacties
Hansje
Blijf vooral dichtbij jezelf en vraag God, vooral de dingen die jij en je gezin bezighouden. Voor God bestaan geen kleine vragen of te grote vragen. Heb jezelf iets vervelends of blije dingen meegemaakt of een van je andere gezinsleden leg het dan bij Hem neer. Het belangrijkste is dat het uit je hart komt en niet een gewoonte om te bidden. Ik weet ook vanuit het verleden dat het niet altijd makkelijk is, maar dat maakt voor God ook niet uit.

Het klinkt misschien wel een beetje oneerbiedig, maar hierin is ook oefening baart kunst, maar blijf ten alle tijde dicht bij jezelf en vraag dus wat je echt wilt bidden.
Jedidja1
Ter aanvulling op het antwoord: bedenk dit niet alleen zelf, maar laat je vrouw en kinderen meedenken en praten. Laat ook hen punten aandragen waar voor gebeden (en gedankt!) moet worden. En wees eerlijk, ook tegen hen, dat je dit moeilijk vindt. Kinderen leren daarvan dat bidden niet alleen voor hen moeilijk is, maar zelfs voor papa/mama...
Gods zegen!
Daniel
Mooi antwoord van J.A. Mol, vooral de laatste zin :
'Wees vooral eenvoudig. Probeer het niet mooi te doen, maar wees echt. Gods zegen toegewenst'.

Wij bidden ook voor elke maaltijd, in stilte en ik lees een stukje voor uit de bijbel.
Het is moeilijk om hardop te bidden, waarom vraag je dan, moet ik bidden dat PEC Zwolle mag winnen, de zelfgemaakte pannenkoeken mogen lukken, of dat we gezond mogen blijven, of dat we geen miststappen begaan.
En dan de vraag of God een gebed verhoort, maakt Hij mijn ongeneselijke zieke nichtje weer beter.Wij bidden er allemaal om,

'Is dit niet het volmaakte gebed'?
schrijft Ds. de Mol, hier ben ik het helemaal mee eens, het Onze Vader......maar niet op de automatische piloot.

Matteüs 6:6-8
En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden. Wordt hun dan niet gelijk, want God uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.