(...) Ik heb zelf ook al een aantal malen gevraagd aan een paar meiden bij me in...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik herken heel erg goed de vraag van een jongen aan de heer Van Heijningen. Ik ben zelf ook een jongen van die leeftijd. Ik heb zelf ook al een aantal malen gevraagd aan een paar meiden bij me in de klas of ze er misschien in het vervolg wat minder uitdagend bij willen lopen omdat niet alle mensen dit prettig vinden. Nou dat heb ik wel afgeleerd! Dan krijg je reacties van: “Waar bemoei je je mee? Bah, wat ben jij een viespeuk. Waarom zou ik naar jou luisteren?  Jakkes, waar kijk je nou naar joh?” Even een greep uit de reacties die ik al vaak te horen heb gekregen. Hoe kan ik dan dit nou goed aanpakken? Er wordt gewoon niks van aangetrokken! En praten helpt dus ook niet. Ik voel me hier gewoon niet fijn bij, want ik betrap mezelf erop dat ik het toch wel heel erg interessant vind terwijl ik me er toch niet prettig bij voel. Heeft u misschien nog een (andere) oplossing?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend,

Hartelijk dank op je reactie op een vorig antwoord van mij. Ik hoop een beetje dat een aantal meiden die dit aangaat dit alles ook leest en er hun conclusies uit trekt...

In mijn vorige antwoord heb ik al aangegeven dat ik niet zo geloof in de aanpak van “gewoon maar zeggen”. Zeker als er een goede vertrouwensrelatie met een bewust meisje ontbreekt mislukt deze aanpak waarschijnlijk. En als de aanpak zou lukken dan zijn er nog voldoende dames over die we niet direct bereiken. Als man of als jongen moeten we de oplossing zoeken bij onszelf. Ik wil proberen je daarbij te helpen. En voor alle duidelijkheid: ik zit dan echt naast je!

Pasgeleden hoorde ik het zo uitleggen: we moeten verschil maken tussen een gedachte aan de zonde en een zondige gedachte. Ik zal het uitleggen. Een gedachte aan de zonde: als Jezus verzocht wordt door de duivel (Matth. 4) stelt de duivel Hem o.a. voor dat Jezus na het aanbidden van satan alle koninkrijken van de wereld zal ontvangen. Op dat moment is het voorstel van de duivel een “echte” verzoeking voor Jezus. Het liet Hem echt niet koud ofzo. Bij elke verzoeking kwam Jezus weer op een punt dat Hij moest kiezen uit iets wat heel aantrekkelijk leek en de absolute gehoorzaamheid aan Zijn Vader (zie ook Hebr. 5:8). We weten dat Jezus telkens de verzoeking weerstond en koos voor de gehoorzaamheid aan Zijn Vader en niet zondigde. Dat betekent wel dat de gedachte aan de zonde op zichzelf dus niet zondig is. Pas als wij toegeven aan deze gedachte dan wordt het zonde. Concreet betekent dit dus: als je een mooie vrouw ziet, je haar best mooi mag vinden en zelfs als je ‘single’ bent er naar mag verlangen dat je zo’n mooi meisje krijgt, maar dat je vervolgens niet allerlei seksuele fantasieën bij jezelf toelaat, dan wordt het een zondige gedachte.

Dit is heel moeilijk voor ons om te begrijpen. De duivel wil ons altijd vooraf het idee geven dat de zonde niet erg is en achteraf dat we zo ongelofelijk zwaar gezondigd hebben zodat er geen vergeving meer is. En beide keren heeft hij ongelijk.

Als jij dus bij jezelf ontdekt dat je een vrouw mooi en aantrekkelijk vind, dan is dat op zich iets om blij mee te zijn, je zit dus op dit gebied ‘gezond’ in elkaar. Tegelijkertijd moet je jezelf niet toestaan om nogmaals om te kijken en de desbetreffende vrouw dan aan te zien om haar te begeren (Matth 5:28). Dat kost een hele strijd, maar gelukkig mogen we in die strijd ons gesteund weten door Jezus zelf, Die omdat Hijzelf verzocht is geweest, degenen die verzocht worden te hulp kan komen (Hebr. 2:18). Hij heeft de strijd alleen gestreden en de duivel overwonnen. Als je schuilt bij Hem, mag je weten dat God je aanziet als had jezelf al de gehoorzaamheid van Christus volbracht en nooit enige zonde hebt gedaan (HC. vraag en antwoord 60). In Christus ben je dan rein en volkomen heilig ondanks wie jezelf bent. Als je dat gaat beseffen dan werkt dat ook een stuk praktische heiligheid uit in je leven.

Een laatste concrete tip: bid voor die vrouw, dat meisje die een verleiding voor je vormt. Doe dat direct wanneer je de verleiding voelt opkomen. Als laatste hoop ik dat je een vriendin mag hebben of vinden met wie je samen in de toekomst mag genieten van de schitterende gave van seksualiteit.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

relaties