Theologie studeren

Ds. A. Th. van Olst / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik theologie gaan studeren. Ik weet alleen niet of ik het ga redden met de talen, Grieks, Hebreeuws en Latijn. Hoe kan ik daar achter komen? Ik ben een HBO'er met een propedeuse. Ik weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken eigenlijk.

Antwoord

Beste vragensteller/stelster,

Dank voor deze vraag. Een paar overwegingen wil ik je meegeven:

1. De haalbaarheid van de theologiestudie is natuurlijk afhankelijk van je capaciteiten. Toch is daarmee niet alles gezegd. Als je je gedrongen weet theologie te gaan studeren omdat je meent dat de Heere dit op je weg brengt, dan zul je meer doorzettingsvermogen hebben dan iemand die bij wijze van hobby theologie studeert. Dit laatste vind ik overigens niet aan te raden. Er zijn nu predikanten die de studie theologie volbracht hebben terwijl ze eerst de havo nog moesten halen.

2. De talen Latijn, Grieks en Hebreeuws zijn van belang. Ze zijn vaak ook een graadmeter of je de rest van de studie aankan. Wie strandt bij deze talen, had waarschijnlijk de rest van de studie ook niet goed kunnen volbrengen. Ze hoeven voor iemand die niet zo’n grote talenknobbel heeft niet per se een belemmering zijn. Er zijn er die in het algemeen moeite hadden met talen, die zich toch goed hier doorheen geworsteld hebben, soms zelfs met veel vreugde. Je geeft overigens niet aan waar je theologie zou willen gaan studeren. In Utrecht ligt de lat voor deze talen volgens mij momenteel lager dan bijvoorbeeld in Apeldoorn.

3. Het is natuurlijk niet mogelijk om in antwoord op je vraag iets zinnigs te zeggen over je capaciteiten. Ik raad je aan contact op te nemen met de studieadviseur van de theologische opleiding die je zou willen gaan volgen. Die heeft ongetwijfeld veel ervaring met dergelijke vragen, want vrijwel iedereen met deze studieroute loopt tegen deze vragen aan.

Uit ervaring weet ik dat de universiteitssecretaresse en studieadviseur in Apeldoorn (TUA) je graag wil vertellen hoe je met deze dingen om kunt gaan. Ik zou zeggen: bel haar even (055 5775709). Ze kan je ook uitleggen hoe het bij andere theologische opleidingen zit.

Sterkte en zegen in alles,
Ds. A. Th. van Olst

Lees meer artikelen over:

Theologie studeren