Evangeliën

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Wat zijn nu precies evangeliën en waarom zijn die zo genoemd?

Antwoord

De naam "evangelie" hoort bij wat de vier evangelisten (Mattheus, Markus, Lukas en Johannes) hebben geschreven over het (aardse) leven en lijden, maar ook over de opstanding en hemelvaart van de Heere Jezus. Deze vier 'berichten' vormen de kern van de hele Bijbel. Het OT kijkt er naar uit en de rest van het NT kijkt erop terug.

Alles in de bijbel draait om de boodschap van evangeliën, namelijk dat God in Zijn Zoon Jezus Christus naar de aarde is gekomen om te doen wat geen mens ooit uit zichzelf kon (en wilde) doen: de weg naar God terug gaan in de wegneming van zonden en schuld. Want die twee (zonde en schuld) zijn blokkades om ooit tot God terug te keren. En omdat de zonde een daad van actief verzet is tegen God, wilde geen mens ooit tot God terug keren. Maar buiten God heerst de dood en wie zonder en buiten God sterft, blijft gevangen in de eeuwige dood en zo in de macht van hem die het geweld, de macht van de dood heeft (de duivel).

Een vreselijk iets om diep voor te huiveren. Maar wat voor ieder mens apart en voor alle mensen samen onmogelijk was, namelijk om de weg naar God  terug te gaan, dat heeft God gedaan. Hij is uit de hemel gekomen. Hij heeft uit de hemel de weg gebaand in Christus om mensen tot God terug te brengen. Daarom zegt de Heere Jezus: "Ik ben de weg. ... niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6).

De kern van de evangeliën is dus dat God zelf uit de hemel komt om verloren zondaren tot Zich terug te brengen. Daarvoor doet God in Christus werkelijk alles. Zijn zoon boet voor de zonde en draagt de straf, maar betaalt ook aan God (Zijn Vader) de schuld die onze zonden bij God hebben veroorzaakt: dat wij het recht (de wet) van God hebben geschonden en niet geleefd hebben tot Zijn eer, want daarvoor waren we geschapen. Kortom: God heeft in Christus een volkomen Middelaar gegeven die alles gedaan heeft wat er gedaan moest worden om de zonden te verzoenen en de schuld te betalen. Als dat geen goede boodschap is!

"Evangelie" is opgebouwd uit twee (Griekse) woorden (het NT is immers in het Grieks geschreven omdat dat in die tijd de wereldtaal was): "eu" en "angelia". Eu = goed;  angelia = boodschap. Goede boodschap.

Dit evangelie hoor je in alle bijbelboeken. De moederbelofte (Genesis 3:15) wordt wel genoemd "het eerste evangelie" omdat God hier voor het eerst Zijn Zoon (= vrouwenzaad) beloofd, die de kop van de slang zal vermorzelen. Zo komt die goede boodschap heel de bijbel door terug. Maar de kern ervan vind je in de vier evangeliën.

De Handelingen van de apostelen gaan erop door. De brieven (van Paulus) kijken terug op het werk van Christus en zetten uiteen wat dat betekent voor mensen die in Hem geloven of niet in Hem geloven.

Tenslotte ziet het enige profetische boek van het Nieuwe Testament, Openbaring, vooruit naar de wederkomst en in die zin is het ook een goede boodschap omdat het zegt: God maakt Zijn werk, dat Hij in Christus is
begonnen, volledig af.

Er zijn vier evangeliën die veel op elkaar lijken, maar ieder hun eigen bijzonderheden hebben. Mattheus schreef zijn evangelie voor (christenen uit de) Joden en wil hen laten zien dat Jezus werkelijk de beloofde Messias is. Daarom haalt hij zoveel profetieën aan waarin de komst van de Messias wordt voorzegd. Marcus schrijft zijn evangelie voor heidenen en betrekt er dus uitdrukkelijk de ontmoeting van Jezus met heidenen en Samaritanen bij. Lukas schrijft ook voor heidenen, maar dan voor de meer ontwikkelde mensen onder hen. Je kunt ook merken dat hij arts is, want hij heeft veel belangstelling voor de genezingswonderen van Jezus. Johannes heeft als laatste zijn evangelie geschreven in de strijd van de eerste christenen tegen bepaalde sekten, zoals het docetisme. Wat dat is, laat ik nu maar rusten om het niet extra ingewikkeld te maken.

Deze vier evangeliën bieden samen een compleet overzicht van de blijde of goede boodschap. Alles wat je van de Heere Jezus moet weten om zalig te worden, vind je hierin. Meer heb je niet nodig om te weten. Ik hoop dat je door dit antwoord begrijpt wat evangeliën zijn en waarom ze zijn geschreven.

Lees meer artikelen over:

evangeliën