Boeddha's verkopen

Ds. A.S. van der Lugt | Geen reacties | 17-10-2006| 00:00

Vraag

Ik werk vrijwillig in een winkel waar men boeddha's verkoopt (als klein onderdeel van het gehele assortiment). Persoonlijk heb ik niets met dat beeld en met die religie erachter, dus zie ik het niet als bedreiging. De mensen die zo'n ding kopen zijn zélf verantwoordelijk, evenals klanten binnen een supermarkt die tabak en verkeerde tijdschriften kopen. Is dat een goede vergelijking of zit ik er ver naast? Ik verdien mijn geld trouwens niet aan o.a. boeddha's, want de winst van onze producten gaat naar de mensen in ontwikkelingslanden die aan onze winkel hun goederen verkopen terwijl zij anders zeer onderbetaald zouden worden!

ADVERTORIAL

De actualiteit verandert. De Bron niet.

Zie je ook iedere dag een stroom aan nieuws voorbijkomen? Het RD zet je aan het denken en geeft inzicht met nieuws en achtergronden in Bijbels perspectief. We duiden de actualiteit vanuit een onveranderlijke Bron. Ontdek nu één week gratis...

De actualiteit verandert. De Bron niet.

Antwoord

Beelden van Boeddha worden in Nederland verkocht. Meestal als versiering, soms ook als voorwerp van verering. Uit welk motief men ook zo’n beeld koopt, laat helder zijn dat Boeddha de stichter is van een religie of levenswijze, die meent verlossing te vinden buiten Jezus Christus om.

Ik vind er verschil in zitten of je als eigenaar of vrijwilliger (verkoper) aan de winkel verbonden bent. Als christelijke eigenaar zou ik het niet met mijn geweten kunnen verenigen om dergelijke beelden te verkopen, net zo min als ik pornobladen of dodelijke genotsmiddelen als tabak zou willen verkopen.

Het argument dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun aankopen is op zich juist en heeft wel enige waarde, maar daarmee is niet alles gezegd. Wie dergelijke zaken aanbiedt als handel, maakt het aanschaffen ervan mogelijk en neemt daardoor mede een deel van de verantwoordelijkheid op zich. Iemand die als vrijwilliger, verkoper meewerkt zit tussen eigenaar en afnemer in en dat maakt het wat mij betreft minder bezwaarlijk, maar nog blijft het een gevoelig punt voor het christelijk geweten.

Dat de handel in dergelijke beeldjes de producenten in ontwikkelingslanden helpt, vind ik niet zo’n sterk argument. Het is best mogelijk dat dat effect van hulp aan deze handel verbonden is, maar dat maakt het product zelf niet meer acceptabel. Wie met gewetensbezwaar tegen verkoop van Boeddhabeelden de arme producenten ervan wil helpen kan ook andere wegen vinden om dat te doen.

Hartelijke groeten,
ds. A. S. van der Lugt

Lees meer artikelen over:

boeddhisme
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.S. van der Lugt

  • Geboortedatum:
    17-06-1962
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Status:
    Inactief
32 artikelen

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Ezechiel 16

Abraham was nageslacht van Sem. Hoe kan het dan dat er in Ezechiel 16:3 staat dat de vader van Israel een Amoriet was en de moeder een Hethitische (nageslacht van de vervloekte Kanaän, zoon van Cham)?...
Geen reacties
17-10-2017

In de nesten gewerkt

Ik ben een jongen van 26 jaar en zeer ongelukkig. Ik ben islamitisch opgevoed en geef ook veel om mijn geloof en ben natuurlijk stapelgek op mijn familie. Ik besloot een jaar geleden om te gaan trouwe...
6 reacties
17-10-2017

Spijt

Ik heb tijdens mijn studiejaren (1,5 jaar geleden) een tijdje in een stad op kamers gewoond samen met nog een aantal reformatorische studenten. Hierbij was een ook jongen en we begonnen elkaar erg leu...
Geen reacties
17-10-2014
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag