Avondmaalsdienst niet voor mij

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een dominee van de Gereformeerde Gemeenten. Waarom gaat het tijdens de heilig avondmaalsdienst en de voorbereiding daarvan altijd alleen maar over de mensen die wel vrijmoedigheid hebben om aan te gaan? Het gaat nooit over mensen die geen goddelijk recht hebben (in eigen ogen), dat maakt dat ik al een aantal weken mij afvraag wat ik in de kerk doe aangezien het niet over mij gaat. Ik heb geen vrijmoedigheid, ik mis de troost en de boodschap. Waarom doen predikanten dit?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het gaat in het Avondmaal ten eerste over: Doe dit tot Mijn gedachtenis... De apostel noemt het een verkondigen of belijden van de dood des Heeren. Om de dood van Christus te belijden moet je in die dood van de Zaligmaker je zaligheid hebt  gevonden. Daar wordt inderdaad de meeste aandacht aan besteed. In de nabetrachting worden de avondmaalgangers opgewekt om hun dankbaarheid te toen in een oprecht christelijk leven.

Als het goed is zal de dominee ook aandacht besteden aan degenen die niet konden aangaan. Het wonder is dat u toegeroepen mag worden: “En nog is er plaats.” De predikant mag dat deel van de gemeente niet vergeten. Het gaat dan wel over jou en vooral over de oorzaak waarom u niet kon aangaan. Er is geen gebrek in Christus en geen onwilligheid bij Hem om de grootste zondaar te ontvangen. De schuld komt dan naar ons toe. Dat is zo nodig, want aan zulke mensen kan God Zijn genade kwijt.

Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal