Ik ben 17 jaar en vraag me vaak af wat nou goed is. Ik zit in een hersteld hervo...

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ik ben 17 jaar en vraag me vaak af wat nou goed is. Ik zit in een hersteld hervormde gemeente. Waarom? Geen idee! Waarvoor was al die ruzie nu nodig? Ik denk wel eens, zal ik later nog naar de kerk gaan? Ik probeer vaak te luisteren, maar ik snap er echt werkelijk zeer weinig van, ook al bid ik er van tevoren om. Hoe kun je nu bekeerd worden als je bidt maar je merkt: het gaat niet met m'n hart?

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag. Je bent lid van een hersteld hervormde hemeente en je weet niet waarom?Is deze kerk een gevolg van ruzie? Daarnaast heb je de vraag of je in de toekomst nog naar de kerk zult gaan. Daarnaast vraag je je af: hoe kun je bekeerd worden. Moet je bekeerd zijn om te bidden, of moet je bidden om bekering.

Een aantal vragen dus. Waarom ben je lid van de Hersteld Hervormde Kerk Ik neem aan omdat je ouders daar lid van zijn. Zelf mag ik voorganger in deze kerk zijn. Overigens wel met pijn. Ik had liever gezien dat deze kerk niet nodig was. Zo hoopten we altijd op een oplossing die het bestaan van deze kerk overbodig maakte. Ook de Hersteld Hervormde Kerk is buiten het paradijs. En ik hoop en bid dat alle leden van deze kerk zich zullen leren kennen als onhersteld misvormd.

Waarom ik lid ben? Wat voor mijn de doorslag heeft gegeven om hersteld hervormd te zijn is het feit dat als ik lid zou blijven, ik een  kerk zou steunen die het homohuwelijk accepteert en bovendien niet meer de drie formulieren van enigheid als exclusief hanteert. Door lid te blijven zou ik voor deze zaken verantwoordelijk zijn en dat kan ik niet. Kun je zeggen: ik kan bezwaard id blijven van die kerk. Het is net als een treinreis: of nu ik bezwaard of niet bezwaard in een trein stap, door mijn instappen laat ik de trein wel rijden en kom ik toch met alle andere treinpassagiers op dezelfde bestemming uit. Bid maar veel voor de bekering van de PKN en van de Hersteld Hervormde Kerk. Dan zouden veel dingen er heel anders aan toe gaan.

Verder zeg je dat je de preek niet begrijpt. Dat is jammer. Wel een vraag: doe je aan Bijbelstudie? Als we vroeger op school iets niet begrepen, kregen we bijles. Gebruik als bijles catechisatie of Bijbelstudie. Dat neemt niet weg dat we als predikanten de roeping hebben om eenvoudig te preken. Schrijf na een preek eens precies op wat je niet begrijpt. En ga er mee naar je predikant. Of stel deze vragen ook eens aan je ouders. Lees je mee in je eigen Bijbeltje als de dominee het gedeelte leest waarover hij zal gaan preken? Ga bovendien ook biddend naar de kerk en vraagt of de Heilige Geest je de zaken doet verstaan. Zonder gebed zal het niet gaan.

Ga je later nog naar de kerk? Wie zegt dat jij en ik nog een “later” van de Heere zullen krijgen? Als de Heere je bekeert zul je blijven gaan. Er is er een die ons graag uit de kerk houdt en dat is de boze. Moet je hem zijn zin geven in jouw leven?

Hoe kun je bekeerd worden als je bidt, maar je merkt, het gaat niet met je hart? Blijven vragen. Het gebed nooit na laten. Al was het alleen al om de boze te verhinderen dat hij je van het gebed af houdt. Dat kan hij ook op vrome wijze doen door te zeggen dat je bekeerd moet zijn om te bidden. Als de Heere je dit zegt, dan ga te meer bidden om bekering. En als we de Heere vragen om bekering, dan vragen we nooit te veel! Bidden: Heere leer ons bidden, is ook een gebed!

Ik wens je de zegen van de Heere toe,
Ds. J. van Rossem