Met vrucht aangaan

Ds. J.D. Heikamp / 4 reacties

Vraag

Zondag mocht ik aan het HA deelnemen. Maar wat is nu eigenlijk, met vrucht aangaan? En: ik kan er me er ook soms niet bij rekenen... is misschien een ouderwetse uitdrukking. Kunt u mij daar wat uitleg over geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat zijn de vruchten des geloofs om deel te nemen aan het HA? Lees met mij Johannes 15, de gelijkenis van de ware Wijnstok en de ranken. De wijnstok is Christus en de ranken zijn Gods kinderen. Aan de ranken groeien druiven.

In gedachten nemen we een tros druiven als voorbeeld. Het zijn de druiven van Godskennis, zelfkennis en Christuskennis. De druif van Godsvreze met een kinderlijk ontzag voor de majesteit van de Heere om de zonde te haten en te laten. De vrucht van Waarheidsliefde wat mij doet ontdekken aan de huichelarij van binnen. De druif van de liefde tot Jezus, omdat Hij mij onmisbaar en dierbaar geworden is in het leven. Alles schade en drek te achten om de uitnemendheid van Christus. De druif van het kinderlijk geloof mag beoefend worden omdat de levenssappen uit de Wijnstok gehaald worden. Deze vruchten zoekt de Landman aan de ranken. Wat in de natuur onmogelijk is, namelijk dat een landman zelf de vrucht kan voortbrengen, zorgt de hemelse Landman voor alles. Hij Zelf heeft gezegd: uit u geen vrucht in der eeuwigheid, uw vrucht wordt uit Mij gevonden.

We moeten onszelf daarom nauw onderzoeken of we bevindelijk in de Wijnstok zijn als levende ranken en de vruchten voortbrengen van geloof en bekering. Anders zijn we als wilde ranken gebonden aan de wijnstok Christus gebonden, opgelegd en aangezegd dat we geloven moeten dat we ranken in de Wijnstok zijn, wat de Heere niet Zelf gewerkt heeft door Zijn Woord en Geest. Dan gaan we onszelf er bij rekenen en is het mis. Deze uitdrukking is echt niet ouderwets, maar naar Gods Woord.

Neem uw psalmboek en open Psalm 139:14. Zo werpen we elkaar op het Woord van God en de berijmde psalmen.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal
4 reacties
Antonia
Je kunt je er soms niet bijrekenen? Is ook niet belangrijk. Het gaat er maar om of God je insluit. Daar ligt de troost.
MUS
De vrucht is voor Hem. We vieren tot Zijn gedachtenis!
Onze verantwoording (Joh. 15): in Hem blijven... Komt er vanzelf vrucht!
drj
@MUS
Helemaal mee eens. Ik maak me wel eens zorgen als ik hier lees hoe het avondmaal verwordt tot een soort certificaat van "kijk mij nu hoor ik ook bij de Elite" met veel aandacht voor "ik en mijn zelfonderzoek" (wat uiteraard nodig en nuttig is). Het doel van het avondmaal: het wijzen op Christus offer, kan zo onbedoeld op de achtergrond raken.
juni
vragensteller,wees maar zuinig op het antwoord van ds. heikamp

en onderzoek uzelf nauw of u wel in Die Wijnstok ..
of of u bij die wilde ranken hoort,die het wonder niet kennen!!!!!
die zichzelf erbij gezet hebben....
die zichzelf erbij zetten ,leren nooit de echte Godskennis,zelfkennis en Christuskennis

zulke spotten meestal met degene die dat wel hebben geleerd,en waar het een doorgaande zaak is.
ook dagelijks te leren uit mij geen vrucht in der eeuwigheid....

u kunt niet nauw genoeg uzelf onderzoeken hoor vragensteller.
en k wens dat u mag ervaren ,uw vrucht is uit Mij gevonden=een eeuwig wonder,dat beleefd wordt. die het krijgen.