Niet-Joden doden

Ds. A. Jonker / 1 reactie

Vraag

Mogen (moeten) de Joden nog steeds alle niet-Joden binnen Israel doden zoals hen in het OT geboden is (bijvoorbeeld de Palestijnen)? Een soortgelijke vraag m.b.t. oorlogen met omringende volken (het doden van iedereen behalve de maagden)?

Antwoord

De vraag is begrijpelijk, omdat het punt van overeenkomst is de oorlogsvoering. Wat in de ene oorlog geboden is, zou in de andere oorlog ook geboden kunnen zijn. Toch is er een groot verschil. De oorlogen in het Oude Testament hadden een speciaal karakter, omdat de Heere God Zijn volk Israël het land wilde geven wat Hij aan Abraham, Izak en Jakob gezworen had (Jozua 21:43). Tevens wilde de Heere God de volken in Kanaän straffen vanwege hun goddeloosheid (Deut. 9: 4:5).

Het in bezit nemen van het land Kanaän had dus een speciale plaats in Gods plan met Israël en daarom waren er speciale opdrachten, zoals het doden van de heidenen in Kanaän. We mogen deze ‘heilige oorlogsvoering’ niet overzetten naar de oorlogen die Israël in de afgelopen 65 jaar gevoerd heeft. Deze laatste waren oorlogen ter verdediging tegen de aanvallen van omringende volken en ook de Palestijnen.

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

Israelkanaänoorlog
1 reactie
klboersma
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>