Straks ga ik trouwen met mijn lieve vriend. Ik zie op tegen de combinatie huisho...

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Straks ga ik trouwen met mijn lieve vriend. Ik zie op tegen de combinatie huishouden en mijn werk buitenshuis. Omdat ik psychisch niet sterk ben zou ik al meer dan genoeg hebben aan enkel het huishouden runnen. Toch wil ik graag twee dagen ander werk doen, om even uit de dagelijkse sleur te zijn (waarin muren van eenzaamheid misschien op me afkomen) en om mensen te leren kennen in mijn nieuwe woonomgeving. Ik weet dat ik het niet alleen hoef te doen, want mijn vriend is ook bereidwillig, maar het is toch wel fijn als ik aan het einde van zo'n werkdag energie genoeg over heb om de huishoudelijke taken voor die dag nog te verrichten en er ook gewoon voor mijn vriend kan zijn, anders had hij net zo goed vrijgezel kunnen blijven, toch?

Antwoord

Beste vraagster,

Al vast van harte gefeliciteerd met je a.s. huwelijk. Geweldig als je elkaar mag vinden. Maar van alle dingen geldt dat ze gebeuren na de zondeval. Er is hier niets of het is met zorgen omgeven. Dat blijkt ook weer uit jouw vraag. Allereerst vertrouw op de Heere!

Ik moest even denken aan het gezegde: een mens heeft ’t meest te lijden door ’t lijden dat hij vreest; en dat nooit op komt dagen. Je zit er over in: hoe zal dat straks gaan: een nieuwe omgeving; een ander huis; je  vriend, dan je man niet de hele dag thuis. Wat zal ik moeten doen? Het kan goed zijn, in jouw situatie,dat je er alvast mee bezig bent. Je probeert al wat lijnen uit te zetten. Mijn raad: het is goed om in ieder geval, voorlopig, zolang er nog geen kinderen zijn, Die God moge geven, wat uren, dagen, te gaan werken. Als je bang bent om te vermoeid te zijn na een hele dag buitenshuis werken, werk dan als het mogelijk is, een paar dagdelen. Misschien kun je wat werk krijgen voor een aantal morgens of middagen? Zeker kun je daarnaast ook wat vrijwilligerswerk doen in je kerkelijke gemeente. Nu de WMO er aan komt, zal de kerkelijke gemeente meer moeten doen aan mantelzorg en ondersteunende activiteiten. Dat is ook heel goed om mensen te leren kennen.

Verder wat het leren kennen van mensen betreft is het goed om deel te nemen aan activiteiten van de kerkelijke gemeente. Je doet er niet alleen kennis op voor het leven met de Heere en de  naaste, maar vaak ook nieuwe vrienden. Verder zul je in deze nieuwe situatie de dingen wat moeten aftasten. Wat kan ik aan? Hoe kan ik de tijd het beste indelen?

De Heere God geve je samen met je aanstaande man alle wijsheid die je nodig hebt om het huwelijk te laten zijn tot een echte leefgemeenschap in de vreze Gods.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

huwelijk