Martyn Lloyd Jones

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Kent u het boek van dr. D. Martyn Lloyd Jones, “Oorzaken en genezing van geestelijke depressiviteit”? Ik las daarin over de Galatenbrief; het toe- en afdoen aan de apostolische boodschap. Er werden diverse voorbeelden genoemd, zoals ook het toevoegen van ervaringen als zijnde noodzakelijk boven het geloof in Christus. Is dit niet een dwaalleer in bepaalde preken? Ik bedoel niet dat bepaalde ervaringen niet zouden hoeven, maar ik doel op tal van bevindingen die men moet kennen wil het echt en waar beoordeeld worden. Is dit ook niet wat Lloyd Jones bedoelt? Ik zou de vraag graag beantwoord zien door ds. Vreugdenhil of ds. Harinck.

Antwoord

De ondervinding van de christen is niet de maatstaf voor de waarheid. De regel voor geloof en leven blijft het Woord van God. Daaraan moeten alle bevindingen getoetst worden. Er zijn soms vreemde gedachten over bevinding. Maar de bevinding moet aan de Schrift onderworpen zijn. Wat daar niet mee overeenkomt is misleidend. Lloys Jones ziet het gevaar van allerlei gevoelens en bijzondere ervaringen die niet op het Woord gegrond zijn. Wanneer men persé ook zulke ervaringen wil hebben en deze niet ontvangt, worden mensen depressief . Je zoekt dan naar iets bijzonders dat de Heere niet aan Zijn kinderen beloofd heeft. De Heere heeft een nieuw hart en een nieuwe geest beloofd (Ez. 36). Het is beter naar de vervulling van deze beloften te zoeken.

Ds. C. Harinck