Verwerking na ingrijpende dingen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Nog niet zo heel lang geleden heb ik behoorlijk ingrijpende dingen meegemaakt (medisch) en verkeren we nog steeds in onzekerheid/spanning. Ik heb momenteel het gevoel dat alles me teveel wordt. Kan je om dit beter te verwerken naar een psycholoog gaan? En zo ja, hoe gaan die te werk? Ik ben namelijk erg gesloten. Dit maakt waarschijnlijk ook dat ik het nu zo moeilijk heb voor mezelf. Ik hoor graag uw mening! Een jonge vrouw.

Antwoord

Beste jonge vrouw,

U hebt ingrijpende dingen meegemaakt. Kreeg u vanuit de ‘medische hoek’ geen begeleiding of mogelijke doorverwijzing naar een psycholoog? Vraag dan aan uw huisarts naar een vertrouwd adres.

Nee, het kan geen kwaad: hulpverleners bijten niet. U kunt vertellen wat u kwijt wilt. Waar u zélf vindt dat het te dichtbij komt geeft u dat tijdens het gesprek aan. Ú bepaalt. Degene aan wie u om hulp vraagt is vooral ‘een luisterend oor’. Te allen tijde kunt ú zeggen: “Stop, dit wil ik niet, tot hier toe en niet verder.”

Een hulpverlener zal zeker letten op non-verbale communicatie waarbij hij/zij mogelijk vragen zal kunnen stellen die u hélpen het verhaal te vertellen. Dat is alles.

En ja, het kan enorm opluchten om gewoon maar eens te praten. Tegen iemand die slechts hoeft te luisteren en mogelijk te adviseren, maar vooral niet hoeft te oordelen. Juist ook voor een ‘gesloten iemand’ kan het fijn zijn om tegen iemand te praten die géén familie, vriend of bekende is. Het gezegde is “gedeelde smart is halve smart”, toch?

Ik wens u sterkte, sowieso met alle nog bestaande onzekerheid.

Gode bevolen,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

psycholoogverwerking