Aangeboren homoseksuele gevoelens

Tot Heil des Volks / Geen reacties

Vraag

Men stelt dat er geen bewijs is dat homoseksuele gevoelens zijn aangeboren. Er zijn echter veel wetenschappelijke aanwijzingen dat iedereen in enige mate zowel hetero als homoseksuele gevoelens heeft. Bij de meeste mensen slaat de verhouding homo-hetero door naar de 'goede' kant, bij zo'n 10 procent naar de 'verkeerde' kant. Dat is geen scheppingsfout van God, integendeel, Hij heeft ons goed geschapen, maar dat is een gevolg van de zondeval en de daaruit voortvloeiende erfzonde. Natuurlijk speelt de opvoeding een grote rol, maar zeer waarschijnlijk ook de aanleg.

Antwoord

Als ik in mijn antwoord spreek over het feit dat er geen sluitend bewijs is geleverd dat homoseksuele gevoelens zijn aangeboren, dan bedoel ik dat er niet een gen o.i.d. gevonden is wat de homoseksuele gevoelens verklaart. Ik denk ook niet dat dat gevonden zal worden, al sluit ik niet uit dat de schepping door de zondeval tot in het diepst van zijn wezen ‘beschadigd’ is geraakt, inclusief het erfelijke materiaal van de mens.

Wat ik wel geloof -en dat zie ik in veel gesprekken met cliënten van Different die in meer of  mindere mate met homoseksuele gevoelens bekend zijn- is dat er wel sprake is van een grotere gevoeligheid, waardoor allerlei factoren die invloed hebben op de identiteitsontwikkeling en ook op de ontwikkeling van de seksuele identiteit, ingrijpender en diepgaander gevolgen hebben dan bij mensen die daarin minder gevoelig zijn. Van mij mag je die grotere gevoeligheid “aanleg” noemen, maar ik denk dat die “aanleg” onvoldoende is om iemand de homoseksuele kant op te duwen (als je er even van uit gaat dat iemand seksueel ‘neutraal’ start). Daarvoor spelen opvoeding- en omgevingsfactoren een te belangrijke rol.

Lees meer artikelen over:

aangeborengeaardheid