Eten met met zondaars

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Mogen we eten met/omgaan met zondaars? David vond van niet (Ps. 1:1, Ps. 26:5). Jezus deed het wel: Matth. 5:39. Was het verkeerd van David om dit te zeggen?

Antwoord

Beste vragensteller, dank voor je vraag. Je vraagt: Was het verkeerd van David om dit te zeggen? Daar kan ik kort en duidelijk over zijn: Nee! De Psalmen zijn de woorden van God door de Heilige Geest. Het een spreekt het ander dus niet tegen. Wel is het belangrijk om de teksten goed naast elkaar te leggen en te lezen, want wat op het eerste gezicht hetzelfde lijkt hoeft niet zo te zijn.

Van de Heere Jezus lezen we dat Hij de zondaars ontvangt en met hen eet. De Zoon van God laat daarbij de waarheid nooit in het midden. Het gaat Hem niet om een goede maaltijd, maar om een geestelijke maaltijd. Hij is immers gekomen om de zondaren te zoeken en zalig te maken. Dat is Zijn oogmerk.

David stelt andere zaken aan de orde. Hij spreekt over spotters en goddelozen. Moeten we die mensen aan hun lot overlaten? Beslist niet. Want niemand zoekt God, niet één. Goddelozen worden gerechtvaardigd om niet door het geloof in Christus Jezus. Maar dat is wat anders dan het gezelschap van de spotters (Ps. 1) en de goddelozen (Ps. 26) zoeken om hun gezelschap zelf. Dat doet de Heere Jezus nooit, dat zoekt David als type van Christus ook niet. Daar hebben ook wij ons ver van te houden. Want de zonde houdt ons altijd bij Christus vandaan. En dat mag nooit. Daarom zoeken Gods kinderen niet het gezelschap van spotters en goddelozen, wat dus niet betekent dat wij er geen boodschap aan hebben; laat staan geen boodschap voor hebben. Wij hebben het Evangelie. En dit Evangelie moet aan verloren mensen verkondigd worden. Ook aan spotters en goddelozen, in feite zijn we dat van nature allemaal. Zo zocht de Heere Jezus in Zijn dagen het heil en de vrede voor spotters en goddelozen. Dat mogen en moeten ook wij doen. Maar om je enkel in te laten met het gezelschap van spotters en goddelozen zonder agenda en zonder boodschap, dat past zeker niet bij het leven van de rechtvaardige (Ps. 1). En dat is ook niet tot eer van dé Rechtvaardige bij uitstek; God in Christus.

Concreet: je hoeft het gezelschap van spotters en goddelozen niet op te zoeken, maar als de mogelijkheid zich voordoet dan ga je met God en het Woord naar het gezelschap van spotters en goddelozen om met hen te spreken over Hem die de spottende en goddeloze wereld zo lief heeft gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat elke spotter en goddeloze die in Hem gelooft, niet naar de hel maar naar de hemel vaart. Zo wordt God geëerd en worden zondaren zalig.

Met vriendelijke groeten,
Ds. E. Gouda

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovigetegenstrijdig