Vergrote prostaat

drs. B. de Jong / Geen reacties

Vraag

Mijn huisarts heeft een matig vergrote prostaat geconstateerd. Plasklachten heb ik nagenoeg niet, alleen intermitterend -met tussenpozen van enkele weken of maanden- bij de eerste ochtendurine. Dus ik hoef  's nachts niet eruit, heb geen pijn met plassen, een redelijke urinestraal, geen moeite met plassen uitstellen, enz. PSA is normaal. Prostaat is glad. Mijn huisarts heeft nu finasteride 5 mg voorgeschreven, zodat de prostaat kleiner kan worden. Bijkomend voordeel is dat mijn haaruitval kan stoppen. Maar ik twijfel om te beginnen nu ik de mogelijke bijwerkingen lees. Zijn de risico's van de medicatie op dit moment niet groter dan de voordelen? Wat zijn de gevolgen als ik nu niets doe? Kan het gebruik van fina op dit moment het risico van eventuele toekomstige prostaatkanker beperken? Heeft een onderhoudsdosering van 1 mg profilactisch zin? Is er een natuurproduct dat ook echt goed tegen prostaatvergroting en haaruitval werkt?

Antwoord

Geachte vragensteller,

Het ontstaan van plasklachten is een veel voorkomend probleem bij mannen boven de vijftig jaar (32-52 procent in de leeftijdsgroep van 51-60 jaar). Een veel voorkomende oorzaak is benigne prostaathyperplasie (BPH). Bij deze aandoening is er sprake van een goedaardige vergroting van de prostaat, waarbij er klachten kunnen ontstaan door een vernauwing van de blaasuitgang. De klachten die dan kunnen optreden bestaan uit een zwakkere urinestraal, moeilijker op gang kunnen komen, overdag en 's nachts vaker naar het toilet moeten, nadruppelen en het niet goed kunnen uitplassen.

In uw geval lijkt er sprake te zijn van milde plasklachten in de combinatie van een normaal PSA. In zo'n geval is een afwachtend beleid verantwoord (dus geen noodzaak/indicatie voor medicijnen). Uit onderzoek blijkt dat bij 80 procent van de mannen met milde plasklachten er over een periode van vijf jaar sprake is van een stabiele situatie (de klachten worden niet erger). Daarnaast heeft de beslissing om dan geen medicijnen te geven geen nadelig effect op het beloop van de klachten dan wel eventueel nodige behandelingen in de toekomst. Tevens is er geen relatie tussen BPH en het ontstaan van prostaatkanker.

Mocht u de klachten toch dermate hinderlijk vinden dat u wilt starten met finasteride dan bestaan de bijwerkingen voornamelijk uit libidoverlies, erectiestoornissen en verminderde uitstoot van sperma. Hierbij is het niet bekend of een lagere dosering finasteride effect heeft.

Tenslotte is het aannemelijk dat een aantal natuurproducten effectief zijn in het verminderen van plasklachten bij BPH. Echter, gezien het ontbreken van informatie over de werking en de veiligheid wordt het gebruik van deze middelen ontraden.

Mocht u ondanks bovenstaande beantwoording nog vragen hebben, laat het dan weten!

Met vriendelijke groet,
Ben de Jong

Tags in dit artikel:

kankermedicijnplas(sen)prostaat