Mening van ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

De volgende website is één van mijn favorieten: https://www.verhoevenmarc.be Er staan zeer veel artikelen over hedendaagse dwalingen in voornamelijk evangelische gemeenten beschreven. Ook blijven reformatoren als Luther en Calvijn niet buiten schot. Zou ds. C. G. Vreugdenhil zijn mening over deze site willen geven?

Antwoord

Beste vriend, ik heb de website bekeken. Er staat heel veel waardevolle informatie op, die je aan het denken zet. Ik heb bij wijze van proef het artikel over de vijf punten van het calvinisme helemaal doorgenomen. Er blijkt inderdaad een stuk logisch denken uit, maar het is volledig in strijd met de gereformeerde belijdenis, in het bijzonder met de Dordtse Leerregels. Het artikel is volbloed Arminiaans. Je begrijpt dat ik me daarin niet kan vinden.

Tegenover de vele aangehaalde schriftbewijzen kun je evenzovele teksten noemen waarin het tegendeel staat van de uitleg van de genoemde bewijzen. Het zal voor ons verstand nooit te bevatten zijn dat het gaat om 100 procent genade van God en 100 procent verantwoordelijkheid van de mens. Het is niet fifty fifty of in totaal 200 procent.

Mijn oordeel waar je naar vraagt is dat het een zeer interessante website is waardoor je goed opgescherpt kan worden, maar dat als je niet stevig in je schoenen staat, je jezelf laat meevoeren en helemaal buiten het gereformeerde kamp terecht komt. Het is een keus. Wil je gereformeerd blijven denken of arminiaans. Ik kies in ieder geval voor het eerste.

Veel sterkte en onderscheidingsvermogen toegewenst en hartelijk gegroet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

arminiaansinternet