Stappenplan voor behandeling acné

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Mijn zoon kreeg op 19-jarige leeftijd minocycline (1 x 100 mg p/dag) voorgeschreven van de huisarts. Dat hielp heel goed, hij heeft het ruim anderhalf jaar geslikt. Nu is mijn dochter 19 en ook zij heeft behoorlijk last van acné. De in de vrije verkoop verkrijgbare middeltjes helpen helaas niet. Toen zij naar de huisarts ging vond deze de stap naar een langdurige a.b.-kuur één van de laatste die je moet zetten in het stappenplan voor behandeling van acné. Hij schreef haar een speciale wasgel voor, die zij zes weken moet proberen. Helpt dit niet, dan wil hij haar de pil voorschrijven, daar zij daar goede ervaringen mee hebben. Mijn dochter wil daar over nadenken. Ik ben eigenlijk best verbaasd. De pil is niet bepaald een onschuldig tabletje, nog los van de principiële kant hiervan, namelijk geboortebeperking. Ik begrijp wel: je moet het dan zien als geneesmiddel. Mijn vraag is nu: wat is dat stappenplan van een huisarts en is er verschil tussen een christelijke en een niet-christelijke huisarts in een dergelijke kwestie? N.B. Mijn dochter heeft een laag risicofactor, omdat zij een lage bloeddruk heeft en er geen embolieën voorkomen in onze familie. Ook zou het gunstig zijn voor haar heftige en pijnlijke menstruatie, waar ze elke maand wel last van heeft. Wat kunt u ons aanraden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het stappenplan volgens onze richtlijn (voor huisartsen) gaat als volgt:

Stap 1a    benzoylperoxide óf lokaal retinoïde

Stap 1b    vervang eventueel benzoylperoxide door een lokaal retinoïde of andersom

Stap 2a    voeg een lokaal antibioticum toe

Stap 2b    handhaaf het lokaal antibioticum en wissel van benzoylperoxide naar lokaal retinoïde of andersom, als dat bij stap 1 nog niet gedaan is

Stap 3 vervang lokale antibioticum door antibioticum oraal (eerste keus:doxycycline), handhaaf benzoylperoxide of lokaal retinoïde

Stap 4 (facultatief) isotretinoïne

In dezelfde richtlijn staat dat alle orale anticonceptiva een gunstige invloed kunnen hebben op acne. Dit wordt dan ook (naast het stappenplan) door veel huisartsen geprobeerd. Ook door christelijke huisartsen. Aangezien uw dochter andere klachten heeft waar de pil ook een positief effect op kan hebben, lijkt het mij geen vreemde optie. Als uw dochter het niet gebruikt tegen de conceptie dan kleven er mijns inziens ook geen principiële bezwaren aan.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

acnede pil
2 reacties
Max
Hier een ervaringdeskundige, heb jarenlang last van acne gehad. Eerst zalf, hielp op zich wel maar daar kreeg ik een schilferige huid van (droogde mijn huid teveel uit), toen de pil, dat ging wel beter. Maar toen ik daarmee stopte kwam alles in hevigheid weer terug. Bij mij was dat dus een tijdelijke oplossing.
Wat mij uiteindelijk veel meer geholpen heeft was een huidtherapeute. Ik ben begonnen met de acnélijn van Hannah, maar de dame die dit verzorgde stopte ermee. Toen ben ik naar een ander gegaan en tot nu toe gebruik ik de acnélijn van Lookx. Zeer aan te bevelen! Persoonlijk voelde ik mij beter met een paracetamol tegen de menstruatiepijn en gezichtsbehandelingen tegen de acné. Bovendien helpen de gezichtsbehandelingen ook tegen littekenvorming en vermindert het de aanwezige littekens aanzienlijk.
Succes, ik weet hoe rot je je erover kunt voelen...
VrouwkeZondernaam
Wel eens van Roacutane gehoord? Heel heftig maar werkt wel!