Evangeliën later opgeschreven

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik had pas op school het vak geschiedenis en toen hadden we het over christenen en joden. En toen stond er ook dat de evangeliën pas tientallen jaren na Jezus' dood waren geschreven. Maar is dat wel waar? Want schreven Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes de evangeliën niet gewoon op het moment dat Jezus nog leefde? Of heb ik dit verkeerd?

Antwoord

Je geschiedenisboek heeft gelijk. In deze artikelen kun je er meer over lezen:

1 reactie
Jesaja40
Uitstekende vraag en opmerking.

Gelukkig gaat voordat een en ander op schrift wordt gesteld aan vooraf. De belofte van de Messias dat Hij spoedig zou terugkeren hield alle apostelen bezig. Zij waren volledig in de veronderstelling dat het niet meer zo lang zou duren. Een zeer gezond standpunt gelet op de enorme verdrukking die toen mijn volksgenoten trof.

Ondertussen tikte de tijd verder door. Er bleven steeds minder ooggetuigen over. En zoals gebruikelijk: geschiedenissen en gebeurtenissen worden opgeschreven voor het geval het te laat zou zijn en dat men het alleen maar moest hebben van horen zeggen.

De Messiasbelijdende Joden hebben dat gelukkig vastgelegd en authentiek verklaard als zijnde de weergave van wat er is gebeurd in de afgelopen tientallen jaren. Door hen werd eveneens bevestigd dat alle gebruiken en rituelen aansloten wat duizenden jaren al het geval was. Het was ook een handreiking naar de vele Joodse gemeenschappen op de vele handelsposten rondom de Middellandse zee.

Deze vier evangeliën zijn een nalatenschap voor alle komende generaties.