(...) Bijna al deze mensen hebben een tv-kaart in de pc zitten om zo toch tv te ...

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Zelf ben ik hervormd en heb wel een tv, toch heb ik hier een vraag over. Ik weet dat het niet toegestaan is om tv thuis te hebben. Tenminste veel gereformeerden hebben dit niet. Nu kom ik voor mijn werk wel eens bij mensen (streng gereformeerden) thuis die problemen hebben met de computer. Bijna al deze mensen hebben een tv-kaart in de pc zitten om zo toch tv te kunnen kijken. Mag dit wel?

Antwoord

De televisie is inmiddels een tamelijk breed geaccepteerd medium, ook in de gereformeerde gezindte. (Hoewel ik zelf behoor tot de weinigen die er geen hebben. Ik zeg dat zonder pretenties.) De computer is zo goed als algemeen aanvaard en (dankbaar) gebruikt. Zeker, hier en daar in het kerkelijke veld wordt er nog indringend gewaarschuwd tegen het bezit en gebruik van de tv en ook tegen (open) internet en 'games' op de pc. Terecht wordt er gewezen op de geweldige gevaren van zowel het één als het ander. Overigens niet alleen door rechtzinnige ambtsdragers! Ook vanuit het seculiere veld (psychologen, pedagogen, etc.).

En ondertussen... Terwijl we bij de voordeur misschien dan toch nog krampachtig(?)  bezig zijn de tv buiten te houden, komt een veel erger kwaad via de achterdeur binnen. Allerhande DVD's, geestdodende spelletjes, msn-tijdverdrijf, etc. De gereformeerde gezindte is druk bezig met haar media-inhaalslag. Een beetje dominee of catecheet werkt met audiovisueel materiaal om zijn jongeren te boeien. Iedereen doet mee. Anders "doe je niet mee"! Een niet te keren ontwikkeling, lijkt het.

Waar gaat het om? Dat je al dan niet tv hebt en gebruikt? Dat je tv weert en ondertussen internet toestaat (en begeert...)? Waar het om gaat is: Vrees God en houdt Zijn geboden. Laat je leven leiden door Gods Woord en liefde. "HEERE, wat wilt Gij dat ik doen zal?" Daarbij heb je aan je buurman even geen boodschap. Niet wat híj doet of laat is voor jou bepalend, maar wie God is en wat Hij van je vraagt. Zeker de (vermeende) hypocrisie van je naaste kan je irriteren en als heel onwaarachtig bij je overkomen. Maar jij hebt zelf je eigen verantwoordelijkheid tegenover God, jezelf en je naaste. Lees in dit verband ook eens Rom.14.

Wat wel mag of niet mag, wordt door God bepaald. Niet door het algemeen (veranderend) gevoelen of de algemene tendens. Nee! Wat wel of niet mag, hoef jij voor een ander niet te beslissen. Wel mag je zeggen tegen je vriend, je kennis, je naaste: normeer je leven aan het Woord van God! Maar... doe dat dan zelf ook! En: bid om die genade! Wied vooral in je eigen mediatuintje!

Kand. G. A. van Ginkel