Details van kleding priester

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de kleding van de priester. Ik lees momenteel het boek Exodus en in hoofdstuk 39 lees ik alle details waar de priesterkleding aan moest voldoen. Nu zal alles een bedoeling hebben, maar de vraag die bij mij opkomt is: waarom zou God, Die zoveel groter en verhevener is dan wij, waar de volken slechts een stofje aan de weegschaal zijn, laat staan hoe nietig wij zijn, Zich (ik bedoel het niet oneerbiedig) druk maken om die kleine details op kleding? Zeker als je bedenkt hoe enorm groot het heelal is en God nog groter is dan het heelal, dan gaat dat mijn ratio ver te boven.

Antwoord

Ik wil dit beantwoorden met een tegenvraag: Waarom zou God zich bezighouden met zo’n nietig klein stofje dat mens heet? Prijs Hem ervoor! God heeft oog voor het kleine en de kleinen! God rekent niet in plaats en tijd, maar in eeuwigheid!

Ps. Moet je de gedeeltes eens gaan lezen over de tabernakel! Heeft Kohlbrugge ook gedaan!

Ds. J. Hoekman,
De Ark op Urk