Uit huis gezet en samenwonend

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik lees nu al een aantal antwoorden waarin staat dat samenwonen niet Bijbels is. Ik zit nu samen in een situatie waarbij mijn vriend en ik ook samenwonen... dit omdat hij uit huis is gezet door zijn ouders en er nog geen andere oplossing voor handen is. Dan klinken al deze antwoorden wel heel kort door de bocht. Wij hebben al aantal malen geprobeerd om samen met zijn vader over alle zaken te praten, maar hij wil mij niet zien en hij haat me, terwijl hij kerkt, aan het avondmaal gaat, enz. Dat stuit mij behoorlijk tegen de borst. Hoe is dit mogelijk? En hoe moeten wij nu verder want het duurt nog wel even voordat we gaan trouwen; ruim een half jaar!

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je vraag begint met de conclusie dat je een en andermaal gelezen hebt dat samenwonen niet bijbels is. Of je op grond van de bijbel daarvan overtuigd bent lees ik niet. Dat maakt ondertussen wel een groot verschil voor de benadering van jullie situatie. Voor het zover gekomen is, begrijp ik tussen de regels door is er heel wat gepasseerd. Ruzie? Uit huis gezet? Hoe kon het zover komen? Zijn jullie tot het uiterste gegaan om een uitbarsting voor te zijn?

Al die gedachten spelen door mijn hoofd en zouden in een persoonlijk gesprek mijn reactie inkleuren. Maar, stel nu dat de hele schuld of bijna de hele schuld bij de vader (en moeder) van je vriend ligt, heb je dan de vrijheid om een eigen, niet bijbelse, weg te gaan? Om het duidelijker te zeggen: kan daar een zegen op rusten, kun je denken aan een huwelijkssluiting waarbij je neerknielt en Gods zegen verlangt?

Zondag is bij ons de opening van het winterwerk. Onderwerp voor de preek is de gehoorzaamheid en de trouw van de drie vrienden van Daniël. Onder onmogelijke omstandigheden. En toch.

Wat raad ik je aan? Zoek bemiddeling bij een ambtsdrager, vriend of iets dergelijks om in contact te treden met de ouder(s). Zoek ook hulp voor tijdelijke huisvesting om voorlopig uit elkaar te gaan. Jullie staan, denk ik, nog niet voor een brandende oven. Geloof(sgehoorzaamheid) geeft gebed en maakt vindingrijk. Wil je meer in detail of openhartiger reageren dan wil ik verder met jullie in gesprek treden.

Ik wens jullie eerlijkheid en wijsheid toe.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

samenwonen