Zonde van de duivel

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

De duivel was eerst een engel in Gods koninkrijk. Hij zondigde in de hemel, maar degene die in de hemel zitten die beschikken toch over een nieuw hart? En als je dat nieuwe hart beschikt, dan doe je toch geen zonde meer? Ja nog wel op de aarde, maar niet meer in de hemel toch? Waarom zondigde de duivel daar dan wel?

Antwoord

Beste Doordenker,

Jij bent in jouw denken terecht gekomen bij een van de grootste vragen uit de kerkgeschiedenis en de theologie: Waar komt het kwaad vandaan? In de Middeleeuwen is daar al heel diep over doorgedacht. Toen schreef iemand een boek: "Unde malum ?": Vanwaar het kwaad? Inderdaad laat de Bijbel zien, dat de zonde in de hemel begonnen is, toen een engel, een van de voornaamste, niet tevreden was met de plaats die zijn Schepper hem gegevn had en in opstand kwam tegen God. Onbegrijpelijk, raadselachtig. Hoe is het mogelijk dat daar, vlak bij Gods troon, de zonde geboren kon worden. Dat maakt de zonde juist zo erg: ze is onbegrijpelijk, onverklaarbaar. Je weet wel, wanneer je iets verklaren kunt, lijkt het minder erg te zijn. Nu, de zonde is in zijn ontstaan onverklaarbaar.

Toen is de zonde dus ontstaan, in het begin van de geschiedenis, want bij de schepping was alles nog goed. Toen is de gevallen engel, de satan, met zijn aanhang de hemel uitgedreven, al kwam hij er in de tijd van het Oude Testament nog wel, denk maar aan Job en aan Zacharia 3.

Wat jij nu bedoelt is de situatie van na de zondeval. Voor de zondaar, en dat zijn wij van nature allemaal, is geen plaats in het rijk van God, tenzij we wederom geboren worden (Doopformulier, dat verwijst naar o.a. Joh. 3). Satan kan daar ook niet meer komen, zie Openb. 12. In de hemel is het dus nu al, zoals het op de nieuwe aarde straks ook zal zijn: De zondaren zullen van de aarde verdaan worden. Vandaar dat de oproep met alle klem tot ons komt: Zoek eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid. Al het andere kan wachten. Dit niet. Wie te laat komt is eeuwig te laat. Die vindt een gesloten deur. En satan weet dat omdat voor hem de deur al voor eeuwig gesloten is.

Ds. J. Westerink

Tags in dit artikel:

duivel