Vriendin doet niets met geloof

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ben een man van 25 en ben een meisje tegengekomen via Facebook. De eerste paar weken hebben we geappt en daarna afgesproken. Op de eerste date klikte het meteen en dat voelt wederzijds. Het is zo gaaf om dat mee te maken. We hebben totaal vijf keer een date gehad en nu hebben we een relatie. En dat gaat allemaal goed.

We zijn allebei christelijk, maar nu merk ik dat zij er helemaal niks aan doet. We gaan wel naar de kerk zondags en dan zeg ik dat we er voor moeten gaan. Daar heeft ze dan vrij weinig zin in en ze vindt dat lastig. Ik heb al gebeden of God haar wil helpen hiermee.

Nou is de vraag: is het goed voor onze relatie om door te gaan en haar zo aanmoedigen, dat ze ook probeert kleine stapjes te maken richting het geloof? We kennen elkaar nog maar vier maanden. Is dat niet heel kort voor een relatie? Ik wil namelijk niet dat het uitgaat tussen ons. Dat we nu verliefd zijn, is dat tijdelijk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Fijn om een relatie op te kunnen bouwen! Maar dan merk je ook de verschillen die er zijn. Nu is dat precies de uitdaging om mee om te gaan als je elkaar nader wilt leren kennen. Waarschijnlijk was het een zucht van verlichting bij de ontdekking dat jullie beiden ‘christelijk’ zijn. En hoe ga je daar dan mee verder? Natuurlijk is een gebed om hulp op zijn plaats, een goed begin zou ik haast zeggen. Maar bij bidden hoort ook werken. Ofwel: zorg door jouw woorden en/of gedrag dat zij niet wordt afgeschrikt. Of dat zij zich zo gepusht gaat voelen dat kerkgang weerstand oproept!

Het vraagt van jou dus tact en wijsheid! Gétuigen mag, óvertuigen is werk van de Geest. Je kunt iemand het geloof niet géven, al wil je dat nog zo graag. Het is goed om je dit bewust te zijn wanneer jullie in gesprek zijn! En praat véél met elkaar, over van alles en nog wat! Leer elkaar op allerlei levensterreinen kennen, waarbij je dan vanzelf wel merkt of een langdurige relatie erin kan zitten. Vier maanden is een begin... van hopelijk een lang en gelukkig samen leven.

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

2 reacties
WillemB
Mooi antwoord!
Kleine aanvulling. Er zijn op dit forum veel wanhopige vragen gesteld over hoe om te gaan met een partner in het huwelijk, die weinig of niets met het geloof heeft. Die in de wezenlijke zin dus helemaal geen christelijk huwelijk bleken te hebben. Wat een frustraties en verdriet zijn hier uit voortgekomen. En dan heb ik het nog helemaal niet over de opvoeding van kinderen, die opgroeien tussen deze akelige tweespalt...
Dit ter waarschuwing aan de vragensteller.
Ik lees in de vraag de termen:
“Er helemaal niets aan doet”
“Vrij weinig zin in”
Denk hier niet te gering over... Je relatie steeds meer en meer te verdiepen zonder dat eerst deze zaak duidelijk veranderd, lijkt misschien een mooie tussenoplossing, maar is het op de lange duur verre van dat.
Mona
Als je niet kunt merken dat je vriendin leeft uit een relatie met de Heere Jezus terwijl zij zegt een christen te zijn, bidt er dan voor of de Heere het wil leiden. Vraag aan haar om samen voor jullie relatie te bidden. Als dit niet mogelijk is, geeft het dan over aan de Heere en laat jij het dan los
O zo moeilijk als je stapel verliefd bent, maar vergeet niet dat de Heere duidelijk is dat we geen juk moeten aantrekken met een ongelovige. Het juk zal scheef gaan hangen, en zal zwaar op je schouders gaan drukken, zoals Willem ook al zegt. Je zult nooit samen één span worden, en rechte sporen kunnen trekken, als je juist op dit punt verschillende wegen gaat.
Als het je echt te doen is om de Heere in alles te volgen (dus ook mbt tot relatievorming), zal Hij jou zeker de weg wijzen, en daarin ook wijsheid, moed en kracht geven!