Wat is precies het verschil tussen een bondsgemeente en een confessionele gemeen...

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Wat is precies het verschil tussen een bondsgemeente en een confessionele gemeente?

Antwoord

Beste vragensteller,

Om een ´precies´ antwoord te geven zou de vraag 20 jaar geleden gesteld moeten zijn, want de grenzen tussen Gereformeerde Bondsgemeente en Confessionele gemeenten zijn de laatste tijd wat aan het vervagen. Maar, om je een antwoord te geven op je vraag wil ik twee hoofdzaken aanreiken waaraan je vrijwel altijd de verschillen kunt zien.

A. De confessionele gemeenten hebben van oudsher een sterke nadruk gelegd op het Verbond van God met de mens. De Heere is een band aangegaan, en dat wordt bezegeld met de doop. Die visie van het verbond tussen God en ons is zo sterk, dat daardoor allerlei ´bevindelijke vragen´ minder sterk aanwezig zijn: God heeft een band met ons en wij mogen en moeten dat waarmaken! Dus vragen als “ben ik wel bekeerd”, “zou ik wel wedergeboren zijn” zijn niet de meest nadrukkelijk aanwezigen in het gemeenteleven. Binnen de Gereformeerde Bond is dat wat anders. Daar kent men ook de nadruk op het Verbond, maar daar leven de bevindelijke vragen wel sterker: “is het ook voor mij”, “hoe wordt een mens bekeerd”. Zo zie je een sterkere nadruk op zonde en genade, geloof en bekering. Dat is met name te horen in de prediking. Bij de Gereformeerde Bond gaat het wat vaker over persoonlijk geloof en bekering, en bij de Confessionele gemeenten gaat het vaker over “hoe wij in deze tijd leven als christenen”.

B. Een ander in het oog springend punt is de liturgie en de invulling van de eredienst. Bij de Conf. Gem. zie je vrijwel altijd het gebruik van het Liedboek van de Kerken, dus zingt men gezangen. Ook zie je meer liturgische handelingen, zoals de kaars die brandt, de liturgische kleuren in de kerk, de bloemen voor de gemeenteleden, kindernevendienst, etc., etc. Bij de Gereformeerde Bond is dat wat soberder.

Kortom: bij de Gereformeerde Bond ligt de nadruk op de “beleving van het geloof”, bij de Confessionele Vereniging op de “uitleving van het geloof”.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree, Arnemuiden