Gevoelig iemand of depressief mens

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen een gevoelig iemand en depressieve mensen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt wel een héél algemene vraag. Ik kan dus ook slechts een heel algemeen antwoord geven. Een gevoelig mens hoeft niet depressief te zijn. Ik denk dat er vele gevoelige mensen zijn, of ze dat nu van zichzelf vinden of niet (er zijn bikkels en macho’s of stoere meiden die hun gevoelens ontkennen!). Wat ik een beetje in de vraagstelling ‘proef’ is de veronderstelling dat een gevoelig mens slechts negatieve gevoelens zou hebben, maar gelukkig hebben gevoelige mensen  net als iedereen ook heel fijne en blijde gevoelens.

Een depressief iemand kampt wél met negatieve gevoelens en kan meestal weinig vreugde voelen. Ook dat is algemeen, want depressieve mensen heb je in soorten en maten, om het maar zo te zeggen. Somberheid en neerslachtigheid zijn algemene kenmerken, die nog niet zoveel zeggen. Een sombere bui is geen depressie. Een depressie (een dipje, zeg maar) is heel iets anders dan depressief zijn. En dan heb je ook nog meerdere soorten echte depressies, die verschillende oorzaken kunnen hebben en dus allemaal een eigen manier van benaderen vragen.

Klopt het, als ik denk dat er achter deze korte vraag veel meer schuilgaat? Ik zou zeggen: verklaar je nader! Als je wat gerichter antwoord wilt tenminste.

Voor nu, hartelijke groeten,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

depressiefgevoelenspsychologie