Mijn man en ik zijn gelukkig getrouwd, met nadruk op dat we gelukkig zijn met el...

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn gelukkig getrouwd, met nadruk op dat we gelukkig zijn met elkaar. Maar soms kan hij zo verschrikkelijk kinderachtig doen, steeds blijven plagen, ook als ik aangeef dat hij moet stoppen. Op den duur wordt ik dan zo boos, dat ik hem pijn wil doen omdat ik niet meer weet wat ik er tegen kan doen. Ik wil dit niet, want ik weet dat het zonde is en ik hou zoveel van hem. Maar hoe kan ik nu het beste omgaan met deze kinderachtigheid en mijn reactie daarop?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je vraag is niet eenvoudig te beantwoorden, omdat deze nogal algemeen gesteld is. Wat is bijvoorbeeld “ verschrikkelijk kinderachtig doen” en wat is “plagen”, waarmee plaagt hij je. Plaagt hij je met iets dat heel onnozel is in zijn ogen, maar voor jou iets is waardoor je altijd al geobsedeerd bent, bijvoorbeeld iets aan je uiterlijk of lichaam? Ben je op een bepaald punt misschien overgevoelig? Een plagerijtje is niet erg, dat kan de liefde wel verdragen, maar als iemand van geen ophouden weet, wordt het wel heel erg irritant. Komt dat blijven plagen wel voort uit het echte houden van elkaar? En waarom stopt iemand die gelukkig is met de ander, niet als hij merkt dat je er vreselijk boos over wordt. Het geeft je een vreselijk machteloos gevoel en daarom ga je pijnlijke opmerkingen terug maken.

Trouwens..., je schrijft dat je gelukkig bent met elkaar; is dat ook hetzelfde als veel van elkaar houden? Als je van elkaar houdt dan wil je die dingen doen, die de ander fijn vindt. Liefhebben, het bijbelse woord agapè, betekent dat je voor de ander gaat en jezelf wegcijfert. Heb je wel eens aan je man gevraagd of hij ô van je houdt? Vraag het hem eens heel indringend: Houd je echt van me? En als die vraag bevestigend beantwoord wordt, vraag dan door waarom hij je aanhoudend plaagt, waardoor je vreselijk boos wordt. Zeg er maar bij (als dat het geval is): Je weet toch dat ik...  En vraag hem welk plezier hij er aan beleefd om je zo boos te zien. En als je man christen is, wijs hem er dan op dat de Heere Jezus in de bergrede, Mattheus 5, wel andere dingen leert.

Mocht het blijven, zoek dan hulp, want zulke situaties zijn zeer schadelijk voor je huwelijk. Met hulp zoeken bedoel ik: vertel je verhaal eens aan een goede BETROUWBARE vriendin, die jullie beiden kent. En als deze er geen antwoord op weet, vertel je verhaal dan eens aan jullie huisarts; hij mag toch zeker gezien worden als vertrouwenspersoon.

Mocht je man z'n leven beteren, maar toch nog eens in de fout gaan, wees dan de wijste en loop even weg uit z'n nabijheid. Zo beleeft hij er geen plezier aan en jij geen ergernis. Overigens, als je boos wordt en de ander pijn doet, is dat inderdaad zonde, maar de veroorzaker van die zonde, is dan in dit geval de plager, je man. De bijbel leert ons dat we elkaar niet moeten tergen.

Hopelijk heb je toch enige handreiking gekregen.

Ds. J. van het Goor

Lees meer artikelen over:

huwelijk