Afkeer van seksualiteit

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een single-vrouw van 30 jaar. Ik verlang op zich wel naar een relatie/trouwen etc., maar ik heb een enorme afkeer van seksualiteit. Ik kan daarom geen relatie met een man aangaan (wat anders ook niet eerlijk is tegenover hem). Hoe kan het dat ik zo'n afkeer heb van de seksualiteit? Als mannen te dichtbij komen, voel ik me bedreigd. Hoe kan dit en hoe kom ik hiervan af?

Antwoord

Je wordt niet geboren met een afkeer van seksualiteit, dus ergens in je leven heb jij de boodschap meegekregen dat seksualiteit iets is wat onaangenaam, vies, bedreigend of iets dergelijks was. Dat kan seksueel grensoverschrijdend gedrag zijn geweest door anderen, maar de boodschap kan ook veel minder expliciet zijn geweest. Ouders die laten merken in woorden of daden dat seksualiteit iets afkeurends is (mannen zijn alleen maar uit op..., van seksualiteit kun/mag je niet genieten...) kunnen de oorzaak zijn geweest voor een afkeer van seksualiteit.

Verder gebeurt het wel dat het hele onderwerp sekualiteit nooit benoemd wordt in de opvoeding. Je zou dan kunnen denken dat je mogelijk een neutrale houding ontwikkelt tegenover seksualiteit, maar dat is niet zo. Denk maar aan het familielid waarmee geen contact is en waar nooit over gepraat wordt. Je weet dat die oom of tante bestaat maar als er nooit over gepraat mag worden, moet er toch wel iets vreselijks mee aan de hand zijn? Zo kan het ook gaan met seksualiteit: je ontwikkelt nu eenmaal seksuele gevoelens, maar als die nooit een positieve plaats krijgen in je leven omdat het praten erover vermeden wordt, moet het toch wel iets ergs zijn?

Ik kan uit je korte vraag niet opmaken wat bij jou de oorzaak is van je afkeer van seksualiteit, welke negatieve boodschappen jij hebt meegekregen. Als je van je klachten af wilt kun je het best naar een psycholoog/seksuoloog gaan om samen uit te zoeken wat de oorzaak is van jouw afkeer. Middels gesprekken is het mogelijk een meer positieve visie te ontwikkelen, zonodig voorafgaand door behandeling van onderliggende traumatische ervaringen.

Drs. Joke Ronner-Wattel