Componist en pianist Yiruma

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Kun je met een gerust geweten de muziek van Yiruma luisteren?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Voor wie hem niet kennen: Yiruma is een Zuid Koreaanse componist en pianist. Hij schrijft, zoals dat wordt genoemd, eigentijdse klassieke muziek. Eigentijds wil slechts zeggen dat het na 1975 is gecomponeerd. Het is mooie rustige klassieke muziek, harmonisch, kalm en vredig. Ik zie er geen probleem in.

Sommige stukken worden ook wel uitgevoerd samen met bijvoorbeeld cello, bijvoorbeeld “Passing By”. Dat heeft overigens ook een mooie tekst die gebaseerd lijkt te zijn op de ontmoeting van blinde man uit Jericho met Jezus uit Lukas 18: 35-43. Ik heb echter nog geen uitvoering gevonden waar het ook daadwerkelijk wordt gezongen.

Omdat de muziek goed is om te ontspannen, gebruiken New Agers het ook wel, en wordt het soms ook wel een onder New Age muziek geplaatst. Maar dat zij het gebruiken maakt het nog geen New Age muziek. Ik heb bijvoorbeeld ook muziek van Bach dat voor New Age muziek moet doorgaan, dat zegt dus verder niet zoveel. Ik zou het zelf niet als New Age muziek classificeren, daar zijn de nummers veel te ‘liedjesachtig’ voor en hebben ze ook teveel opbouw en structuur. Yiruma zegt ook van zichzelf: "Ik ben christen, ik ben geen New age artiest." Yiruma is zoon van een dominee. Ik weet verder niets over de inhoud van zijn geloof maar in sommige titels en teksten vind je er wel wat van terug. Het is denk ik wel goed om je bewust te zijn dat sommige mensen de link met New Age maken. Maar dat doet mijns inziens verder niets af van de muziek zelf.

Dus kortom, mooie pianomuziek waar we mijns met een gerust geweten van mogen genieten en God voor mogen danken.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

klassieke muziek