Gods wet wordt in je hart geschreven

Ds. Joh. Post / Geen reacties

16-08-2003, 00:00

Vraag

Wat wordt er bedoeld met de uitdrukking: Gods wet wordt in je hart geschreven? Dit staat bijvoorbeeld in Jeremia 31.


Antwoord

Beste vragensteller/ster,

We lezen inderdaad o.a. in Jeremia 31 deze prachtige uitdrukking: "Gods wet wordt in je hart geschreven." Wanneer de Heere geloof in je hart werkt, het nieuwe leven dus, dan word je aan God verbonden en ga je verlangen om te leven tot Gods eer.

Dat laatste vinden we niet in ons van nature. Zonder geloof in God, verlangen we niet om naar Gods wet te leven. Dat wil niet zeggen, dat je dan maar raak leeft. De één doet dat wel, en haalt alles uit wat God verboden heeft. Maar ook degene die probeert zo netjes mogelijk te leven, Gods wet niet wil overtreden, zonder dat het hart vernieuwd is, dat wil zeggen, dat de liefde van God en Zijn genade ons nog vreemd is, kent niet de liefde tot Gods wil en wet. Er zit dan iets dwangmatigs in. Hardheid, kilheid. Het bestaat hooguit uit een hard en koud wetticisme, dat anderen afstoot Soms hoor je zelfs wel beweren, dat we zo netjes mogelijk moeten leven, want voor de zonden, die je niet doet hoef je ook geen rekenschap af te leggen. Als er iets misleidend is, is het deze en dergelijke gedachten.

Wat willen deze woorden dan zeggen? Het staat in verband met het oprichten van een nieuw verbond, het wegnemen van een stenen hart en het geschonken krijgen van een vlesen hart. Gods Geest komt in ons hart wonen en "Gods wet wordt in je hart geschreven."  Je krijgt dan zoveel liefde tot de Heere in je hart, dat je verlangt om dat te doen, wat de Heere graag wil. Dan zijn Zijn geboden geen zwaar juk om te dragen, geen knellende banden, die je vrijheid inperken, maar de Heere geeft dat in je hart, omdat we zo alleen tot Zijn eer zullen leven. En dat wordt het diepe verlangen in je hart.

Weet je hoe de apostel Johannes daarover schrijft? Je kunt dat vinden in zijn eerste brief 5:3: "Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar." Om die te doen uit dankbaarheid, omdat we aan deze heerlijke drie-enige God verbonden zijn. Dat zal in tegenstelling tot de wettische wijze van naleven van Gods geboden, dat hard en koud is, doorgloeid zijn van de liefde tot Hem. Dacht je dat anderen dat niet zouden merken?

Dan kunnen twee mensen hetzelfde doen, of hetzelfde laten en toch is het anders. Twee mensen verlaten een bruiloft, waar de popmuziek horen en zien je doen vergaan. De één zegt, ik moet weggaan, want dit is zo goddeloos. De ander zegt, ik kan hier niet blijven, omdat mijn Heere zoveel verdriet wordt gedaan. Vanmiddag geknield voor Hem, nu voor de boze. Er rolde een traan over zijn wang.

De Heere geve je maar veel liefde tot Hem, om naar Zijn wil te leven.

Ds. J. Post

Dit artikel is beantwoord door

Ds. Joh. Post

  • Geboortedatum:
    27-12-1955
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
19 artikelen
Ds. Joh. Post

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb een vriend, hij is een paar maanden jonger dan mij (ik ben 16), maar mijn ouders zijn er fel optegen als ik verkering met hem neem, want ze vinden ons nog veel te jong. Bovendien zeggen ze dat ...
Geen reacties
16-08-2006
Ik ben een jongen van 19 jaar. Ik ben al jaren verliefd op een erg leuk meisje. Vrienden van mij hebben bij haar gepolst of ze wat voor mij voelde (overigens zonder dat ik dat wist). Dat bleek niet zo...
Geen reacties
16-08-2006
Bij ons worden steeds vaker graven op algemene begraafplaatsen geruimd. Iemand hier beweert dat je je dus beter kunt laten begraven op een begraafplaats die eigendom is van een kerk. Daar worden grave...
4 reacties
16-08-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering