Dankzegging in gebed

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

In Filippenzen 4:6 staat het volgende: “Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangen in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God.” Mijn vraag is: als ik bid zonder daarbij te danken, doe ik dan iets verkeerd? Is mijn gebed dan onvolledig? Dat dankzegging zeer gepast is en dat we dit veel moeten doen is niet het punt, de vraag is of elk gebed dankzegging moet bevatten.

Antwoord

Als het goed is heeft een bidder die vertrouwensvol en verwachtingsvol God bidt, een dankbaar gemoed. Of dit zich altijd met zoveel woorden uit, is niet aan de orde, maar wel dat hij in rechteloosheid voor de minste gave dankbaar gestemd is.

Verder: voor de zaken die hij gaat vragen, kan hij de Heere vol vertrouwen bij voorbaat danken; niet pas wanneer/nadat hij het ontvangen heeft, maar al wanneer hij erom verlegen is en in het Woord de belovende God ontmoet.

Ds. W. Pieters