Is er een verschil tussen de volgorde van de namen van de Heere Jezus? (...) Wat...

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Is er een verschil tussen de volgorde van de namen van de Heere Jezus? Je komt in de Bijbel bij Paulus vaak de volgorde Christus Jezus tegen (een enkele keer bij Petrus, maar dat is niet zo in iedere vertaling) en in de rest van het NT vaak Jezus Christus. Wat is hier de bedoeling van?

Antwoord

De volgorde van de Namen van de Heere Jezus. Als je een concordantie er op nakijkt zul je merken dat de volgorde Jezus Christus vaker voorkomt dan Christus Jezus. Is die volgorde zomaar? Nee. Wanneer bijvoorbeeld de apostel Paulus de namen Christus Jezus gebruikt dan wil hij daarmee vooral de ambtsnaam van de Heere Jezus benadrukken. Hij doet dat bijvoorbeeld in Rom. 6 waar het gaat over het gedoopt zijn in de Naam van Christus. Met de Naam Christus belijden we de ambtelijke bediening van de Zoon van God.

Het is goed om zondag 12 van de H. Catechismus hierover te raadplegen. Wie in Christus is door het geloof, wordt Christus' zalving deelachtig en daarom ook echt een christen. Zo krijgt de Naam van Jezus dan zijn vervulling: Hij zal Zijn volk zalig maken van alle zonden.

Ds. A. J. Schalkoort