(...) Maar soms moet ik voor mijn gevoel even bijtanken in een gemeente met een ...

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Ik ben belijdend lid van de (voortgezette) hervormde kerk en ik blijf ook bij een dergelijk kerkverband, want de leer daar sta ik achter. De vorm en tradities vind ik op zich een bijzaak, maar soms moet ik voor mijn gevoel even bijtanken in een gemeente met een evangelische invulling van de dienst. Mijn ouders hebben daar moeite mee en daarom 'shop' ik dus niet zo vaak. Is het erg om te shoppen wanneer je in je hart toch al een keus hebt gemaakt qua kerk?

Antwoord

Beste vraagsteller(ster),

Ik vind het fijn dat je belijdend lid bent van een kerk op grond van de leer van die kerk. Je hebt je in een reeks van jaren voorbereid op het doen van openbare geloofsbelijdenis en je hebt je, vooral in het laatste jaar, verdiept in de leer van die kerk. Ik neem aan dat het behalve om “de leer” ook gegaan is om een persoonlijke betrokkenheid bij de Heere Jezus Christus. Dit heeft alles te maken met de kern, de inhoud van wat je gelooft en belijdt. Maar deze inhoud is niet los van de vorm. Vorm en inhoud hebben heel veel met elkaar te maken. Dat geldt in de (voortgezette) hervormde kerk, maar ook in een gemeente met een zoals jij schrijft: “evangelische invulling van de dienst”. Als ik je goed begrijp zit dit evangelische (vooral) in een andere “vorm en tradities” die jij bijzaak vindt.

Het is niet verwonderlijk dat je als jongere wat gemakkelijker naar een andere kerk toe gaat dan dat ouderen dat doen. Als jongere ben je op zoek en wil je dingen toetsen. Daarbij zul je de Bijbel nodig hebben als licht op je levenspad. De Bijbel is ook de norm voor de inhoud van de verkondiging en de “vormen” die in een gemeente gebruikt worden. Als het goed is, kom je dan steeds meer tot een vaste keuze, waarbij je ook de eventuele gebreken en tekorten van je eigen kerk verdraagt.

Wanneer je “het gevoel hebt” dat je even moet “bijtanken” zou je je kunnen afvragen hoe dat kan. Verdraag je dan wel de gebreken van je eigen kerk in liefde? Of zou je diep in je hart toch liever een andere keuze maken? En in hoeverre heb je die keuze dan gemaakt in biddende afhankelijkheid van de Heere? Hij liet je in een bepaalde kerk opgroeien, het Woord horen en beantwoorden in de openbare geloofsbelijdenis. Dan kun je ook niet al te snel van kerk verwisselen. Uit jouw vraag begrijp ik, dat je dit nu niet wilt. Maar als je dan toch het gevoel hebt dat je moet “bijtanken”, zou ik dit niet alleen met jouw ouders, maar ook met jouw predikant of ouderling bespreken.

Bij het woord “shoppen” denk ik al snel aan het woord uit 2 Tim.4:3a: “zullen zichzelf leraars opgaderen (uitkiezen) naar hun eigen begeerlijkheid.” Dit wordt niet positief bedoeld. Naar een kerk gaan is daarom niet hetzelfde als naar een winkel gaan. De kerk is als een gezin waar je bij hoort. Een moeder wil haar kinderen het liefst thuis aan de maaltijd hebben en niet bij een snackbar of zo. Zou de Heere jou geen zegen geven, als je biddend naar je eigen kerkdiensten gaat?

Ds. A. Jonker