Hoofddeksel dragen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is gebaseerd op dit artikel en dan met name het onderste stukje, de conclusie. Hoewel ik van dit punt niet een te groot iets wil maken, wil ik er wel graag wat vragen over stellen. Wat ik van deze site opmaak is dat de hoofdbedekking bedoeld is om aan te tonen dat wij uit de man zijn en dat zij de gezaghebbende rol dragen. Daar ligt dan mijn eerste vraag: geldt de hoofdbedekking niet alleen voor getrouwde vrouwen? Als kind heb je nog niet veel te maken met de gezaghebbende rol van de man. Of kun je de rol van vader hierbij betrekken en kun je daarom zeggen dat ook ongetrouwde dames een hoedje moeten dragen om de posititie tegenover mannen aan te geven?

Wat ik verder concludeer uit deze tekst is dat in persoonlijke situaties geen hoofddeksel gedragen hoeft te worden, maar dat het haar genoeg is. Wanneer het bedekken van het hoofd wel moet, is wanneer een vrouw in het openbaar als woordvoerder voor een groep mensen bidt of profeteert.

Hierbij heb ik een tweede vraag: in de kerk heb je een luisterende taak, niet een ‘sprekende’. Kun je hieruit dan opmaken dat je tijdens een preek geen hoedje hoeft te dragen? En tijdens bijvoorbeeld JV zou dan een vrouwelijke leidinggevende een hoedje moeten dragen als zij bijvoorbeeld de inleiding van de avond geeft?

Verder bekruipt bij mij bij het lezen van deze tekst in Korinthe de gedachte in mijn hoofd: God telt toch iedereen als gelijk? Als ik dit lees, lijkt het wel anders. Het lijkt of wij als vrouw minder belangrijk zijn voor God en alsof de man tussen ons en God in staat. Is dit zo? Geeft God meer om de man?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Op al je vragen is in de vragenrubriek van Refoweb al eerder uitvoerig ingegaan. Je kunt deze artikelen vinden onder de tags 'hoofdbedekking' en 'positie van vrouw'.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl