Zwemmen onzedelijk

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Pas zei iemand tegen mij dat zwemmen onzedelijk is. Maar ik ken zelfs een dominee die zwemt. Mag je als vrouw dan niet meer gaan zwemmen?

Antwoord

De Schift spreekt op twee plaatsen van zwemmen. Allereerst in Ezechiël 47:5, waar gesproken wordt van wateren die hoge wateren waren, "waar men door zwemmen moest". Sprekender nog is wat de profeet Jesaja zegt in de "lof des Heeren" van het 25e hoofdstuk: "En Hij zal zijn handen uitbreiden (strekken) in het midden van hen, zoals een zwemmer die uitbreidt om te zwemmen..." De kanttekenaar (van de Statenvertaling) meldt bij dit vers: "Hij (dat is: God) zal met gansche macht zijne vijanden aantasten en verdelgen, gelijk een zwemmer zijn beide handen uitstrekt om kloekelijk voort te zwemmen."

Wat zwemmen en 'onkuisheid' betreft bedoelen we wellicht twee verschillende dingen. Gaat het om het zwemmen, of gaat het om de (spaarzame) badkleding of datgene wat de badkleding niet bedekt?

Ik herinner mij, toen ik als jongen van een jaar of tien was, dat wij zwemles kregen (en ook vrij zwommen) in het buitenbad van mijn ouderlijke woonplaats. Daar waren twee baden, gescheiden door een grote haag (met open doorgang). Het oostbad heette damesbad, het westbad herenbad. Maar het was toen al lang gemengd zwemmen en slechts een reminiscentie van een verder verleden. Beide baden waren vrij toegankelijk op warme zomerdagen, maar met het oog op toezicht was óf het ene óf het andere bad dicht.

Als ik de zwart/wit foto's zie uit de jaren rond 1900, liepen de heren in zo'n opmerkelijk badpak (met van die streepjes en niet zelden behoorlijk geproportioneerd!); de dames liepen eveneens in een kuisch badpak, met van die ruches. Als ik nog verder terugga, in de Romeinse tijd, waren er de publiek aanvaarde openbare baden met niet alleen gemengd (sic!) maar zelfs ongegeneerd textielvrij (dubbel: sic!) zwemmen c.q. baden.

Ik meen dat niet het zwemmen op zich onzedelijk is (of genoemd wordt), maar wellicht is het zo, dat diegenen die "zwemmen onzedelijk vinden" iets hebben met (of tegen) teveel zichtbaar 'vleesch'. Ziet hij (of zij?) de zwemmende vrouw (haar vleesch) of man (dat kan ook!) soms aan om haar/hem  te begeren? Ligt dat aan de zwemmer of aan de kijker? Ik heb wel eens gehoord van predikanten die een gemeentereis naar Israël leidden en in de hitte van 40 graden met hun driedelig zwarte pak "op hun zwemmende schaapjes letten". Dan kun je toch slechts fronsen...

Wanneer iemand 'kuisch' gekleed is (badpak? bikini? boxer? geen string natuurlijk!), zie ik geen bezwaar om een baantje te trekken. Daarbij: wat is erop tegen om ook ons lichaam te onderhouden, wanneer het de tempel is van de Heilige Geest? We leven toch al in een enorme zitcultuur...

Als je echter gaat zwemmen om enkel op 'legale wijze' je lijf te showen, dan ligt het wel wat anders. Maar dat spreekt voor zich. Zo enkele gedachten van mijn kant...

Ds. M. F. van Binnendijk

Tags in dit artikel:

naaktsport(en)zwemkleding